Vinterfågelmatning: Denna gråsparvs råttpest !

2017-05-11 20:17:12, M.M
Du har alldeles rätt. Steve! Det är pilfink jag fått in. Under hela vintern har jag i princip bara haft talgoxe och nötväcka. Enda problemet då var kajorna som käkade upp talgbollarna hela tiden :-( Men när våren kommer - då kommer pilfinkarna. Jag har även domherre och stenknäck samt grönfink och bofink på våren - men dom är väluppfostrade! Pilfinken däremot dominerar vid mataren och håller de andra borta genom att klänga sig fast och ockupera ät-koppen. Och dom är inte rädda för tuffingen nötväckan eller domherren heller. Stenknäcken knäcker dock ingen !! Mataren är egentligen gjord för vinterns talljoxar så att den består av en upp-o-ned vänd 2 L PET flaska med en liten kopp under. Orsaken till detta är att talljoxarna måste anstränga sig lite för att komma åt solrosfröna - och då får dom inte "pippi" och sitter och kastar fröna omkring sig som de gjorde i förra mataren från Granngården. Den hade en rymlig tallrik längst ned där fröna kom ut - hälften låg på marken under mataren. Vet inte varför talgoxen gör så - stressad? Det blir likadant om man lägger en näve jordnötter på balkongräcket. Den pickar på allihop så dom flyger åt alla håll - beslutsångest kanske?

2017-05-10 20:25:39, steve
Hej! Först vill jag nämna att gråsparvar har minskat kraftigt i antal i vårt land. Ofta blandas de ihop med pilfinkar som är vanligare. En annan vanlig fågel vid fågelbord är grönfinkar. Grönfinkshonor är inte speciellt gröna på vintern och kan blandas ihop med sparvar. Problemet som du upplever med att de sitter kvar på matningen och äter, och inte flyger iväg med ett frö i taget. Detta gäller alla sparvar och finkar. Även domherrar, stenknäck och gråsiskor beter sig på samma sätt. Om du bara vill mata mesar så ska du inte lägga ut frön. Då ska du mata med ister, margarin, cocosfett eller fettsvålar så har du löst "problemet" :-) Du kan också lägga ut ost eller jordnötter och talgbollar. Inte många sparvar eller finkar kommer då.

2017-05-10 19:40:24, M.M
Hur håller man råttorna borta från fågelmataren? Då talar jag inte om verkliga råttor utan om dessa gråsparvar!! Alla andra fågelarter jag har på besök samsas fint runt fågelmataren. De flyger in, tar ett par tre solrosfrön och sätter sig förnöjsamt i närmaste buske / träd och tuggar i sig. Icke dessa satans gråsparvar - De klänger sig fast på fågelmataren som råttor och vägrar flytta sig för andra stackars hungriga fåglar. Dom äter som Egyptens gräshoppor! Så fort en är färdig efter 2 minuters massivt frossande så kommer nästa. Och dom är många! Dom tömmer en två liters matarstation med solrosfrön om dagen! Fattar inte att dom kan flyga med alla dessa frön inom sig - dom måste vara som flygande Piñatas !! - Vad göra???

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Denna gråsparvs råttpest !

Tillbaka till kategorin: Vinterfågelmatning

Hjälp småfåglarna i vinter

På sidan "Vinterfågelmatning" får du tips om hur du bäst kan hjälpa småfåglarna under vintern.

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet. E-post till webbansvarig, använd kontaktformuläret.

© 2010-2017 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve