Vinterfågelmatning: Matning och katter

2013-12-09 21:11:26, Helen
Efter bra svar på en tidigare fråga så gör jag ett försök till. Vi matar fåglarna under vinterhalvåret, men tyvärr är det så att en av katterna verkar ha fått smak för fågel. Vad gör jag bäst? Är det t.ex. en idé att hänga upp flera matningsstationer på varierande ställen på tomten. Väljer fåglarna helst det där katten inte är då? Eller har ni andra ideér? Kompostgaller är ju tyvärr inget hinder för katten, annars hade jag ställt upp sånt runt matningsbordet.

2013-12-10 07:51:17, Steve
Tyvärr så kan katter bli ett stort problem när man matar fåglar.Är det ens egna katt kan man hänga en bjällra runt kattens hals. Är det andras katter så kan man försöka placera fågelmatningen hängandes på ett öppet område som hindrar katten från att smyga sig på fåglarna oupptäckt. Man kan även sätta upp ett hönsnät på marken runt matningen. Även om katten kan klättra över nätet så är den ändå fullt synlig för fåglarna när den sitter där på insidan. Själv brukar jag också spruta vatten på katter som kommer i närheten av min matning. Hjälper dock bara marginellt.

2017-05-10 19:58:50, M.M
Försök att attrahera skator till din trädgård med matrester ( endast liggande dagtid). Dessa fåglar är fantastiska på att "skräna" bort katter!

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Matning och katter

Tillbaka till kategorin: Vinterfågelmatning

Hjälp småfåglarna i vinter

På sidan "Vinterfågelmatning" får du tips om hur du bäst kan hjälpa småfåglarna under vintern.

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet. E-post till webbansvarig, använd kontaktformuläret.

© 2010-2017 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve