Vinterfågelmatning: Fortfarande inga fåglar

2015-02-18 16:51:57, Åke
Hej, vad gör vi för fel med matningen, i november hade vi ca 100-150 fåglar om dan, nu är vi glada om vi ser 5-10 st pilfinkar. Dom får talgbollar, jordnötter, fågelblandning och vi fyller även hålen i stubben vi hängt upp med cocosflott.

2015-02-18 17:14:28, Steve
Antagligen hittar de mat på egen hand på någon annan plats. Kanske har de inte hittat till er ännu?! Fågelblandning och talgbollar går inte alltid så bra som man kanske skulle tro. Bäst gillar småfåglarna margarin, nötter, hampfrön och solrosfrön. Kan ju finnas någon katt som stör också eller en sparvhök som finns i närheten.

2015-02-18 19:58:41, Åke
Kan det ha någon betydelse att jag satt upp en vägg bakom av granris? Det händer att det flyger någon glada över ibland. Åke.

2015-02-19 16:29:32, Steve
En vägg bakom tror jag inte påverkar nämnvärt. När du skriver glada, så antar jag att du bor i de sydligaste delarna av landet. Där är det ju praktiskt taget vår nu och det kan vara en anledning till att fåglar inte kommer fram till din matning nu.

2015-02-19 17:14:29, Åke
Tack för svaren, här seglar glador ganska ofta över här. Jag bor utanför Kristianstad,

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Fortfarande inga fåglar

Tillbaka till kategorin: Vinterfågelmatning

Hjälp småfåglarna i vinter

På sidan "Vinterfågelmatning" får du tips om hur du bäst kan hjälpa småfåglarna under vintern.

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet. E-post till webbansvarig, använd kontaktformuläret.

© 2010-2017 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve