Vinterfågelmatning: Ludd till fågelbo

2015-11-03 14:20:10, steve
Tack för tipset Therese det där med att rådjur undviker platser med hundår! Kan ju vara ett bra att komma ihåg till våren när blomsterlökarna kommer upp. Du skriver att mer hundhår går åt nu på hösten jämfört med under våren. Nu på hösten tror jag inte att det är så mycket fåglarna som samlar på hundhår men det kan istället vara småmöss som vill fodra sina bon under vintern. Eller har du sett att det verkligen är fåglar som tar hundhåret som du lägger ut?

2015-11-03 09:36:32, Therese
Då jag jobbar som hundfrisör, så lägger jag ut päls, året runt till fåglarna, och av någon lustig anledning går det åt mera nu på hösten än på våren! Har även märkt att rådjuren, undviker tomten /fågelmaten om det ligger hundpäls i närheten...

2015-10-11 13:45:20, Elin
Nu när det snart är dax att börja mata fåglarna. Har hört att man kan lägga ut katt o hund hår som dem kan bygga bo av. Även annat ludd. Men är det nu på hösten o vintern man ska göra det? Ska man vänta till våren?

2015-10-11 19:09:25, Steve
Ja, du ska vänta till våren. Lurvigt hundhår är populärt att bygga med för småfåglarna.

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Ludd till fågelbo

Tillbaka till kategorin: Vinterfågelmatning

Hjälp småfåglarna i vinter

På sidan "Vinterfågelmatning" får du tips om hur du bäst kan hjälpa småfåglarna under vintern.

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet. E-post till webbansvarig, använd kontaktformuläret.

© 2010-2017 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve