Allmänt om fåglar: Fasan

2017-06-10 19:30:58, Harald Eriksson
Hej Rickard! Har hönan skrämts bort bara en gång så borde hon våga sig tillbaka. Modersinstinkterna är starka! Se bara till att hunden inte snokar runt redet och oroar. Är redet tex nära en stig till er vedbod så är det inga problem att gå förbi där. Hönan visste att ni var där när hon valde platsen. Hör gärna av Dig om fortsättningen. Mvh Harald

2017-06-10 18:36:09, Rickard
Hej. Vi har fått fasan vid vår vedbod som ruvar i ett rede och det var vår hund som visade intresse där. Tyvärr skrämdes hönan bort och nu undrar jag om hon kommer att våga sig tillbaka? Vill ju gärna ha henne kvar då det är mycket spännande och intressant att hon valt just där.

2017-06-10 20:46:23, Rickard
Tack för svaret Harald! Kunde ju inte låta bli att kolla och till min glädje var hon tillbaka. Jag hade precis klippt lite grenar så jag gömde boet lite extra, så nu väntar vi med spänning och håller tummarna att de får vara ifred från skator och dylikt. Kommer låta gräset växa runt där också! Återkommer med lite uppdatering till nästa helg!! Mvh Rickard

2017-07-09 10:04:46, Rickard
Hej. Glömde bort att uppdatera men här kommer glada nyheter. I början av förra veckan kläcktes dom sista äggen men tyvärr fick vi aldrig se de små kycklingarna då vi var borta över dagen. Det verkar som om det varit två hönor som samarbetat med ruvning och kläckning. Varje morgon och eftermiddag har det varit två stycken som lockat och varit tillsammans där runt. Kan det stämma? Mvh Rickard

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Fasan

Tillbaka till kategorin: Allmänt om fåglar

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

E-post till webbansvarig: info(snabel-a)fageln.se
OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet.

© 2010-2023 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve