Allmänt om fåglar: Svalungar

2017-09-11 19:47:58, Elsa
Tusen tack för ditt svar! I fredags var det fyra svalor, i helgen har jag inte varit i stallet kvällstid men nu ikväll är det bara en ensam stackare kvar. Hoppas att den ger sig iväg snart då. Men hittar de vägen på egen hand eller hur funkar det?

2017-09-09 08:38:57, steve
Hej! Lite sent svar här. Jo de kommer med största sannolikhet att instinktivt flytta senare. När du läser det här så har de säkert flugit iväg. Flyttningsinstinkten är mycket stark hos flyttfåglarna.

2017-09-07 15:55:33, Elsa igen
Ingen som vet? Eller är frågan helt ointressant för fågelkännare? Jag vore väldigt tacksam om någon som kan fåglars beteende tar sig tid att svara.

2017-09-06 12:59:07, Elsa
Hej! Vi har svalor i vårt stall sedan många år tillbaka, men i år har de varit betydligt färre än vanligt och dessutom har endast ett av paren haft två kullar. Detta har gjort att jag har bevakat dem mer än vanligt eftersom jag tycker att det är så himla trevligt att ha dem i stallet. Sista kullen ungar blev flygfärdiga för drygt två veckor sedan, men tillbringar fortfarande nätterna i stallet. Fram till för en vecka sedan var det ca ett tiotal svalor som övernattade i stallet, jag gissar föräldraparet eller första kullen plus de yngsta. Men nu de senaste kvällarna har det bara varit 3-4 svalor som övernattar i stallet och nu undrar jag om de är övergivna och kommer att missa "flytten"? Eller kommer de instinktivt att flytta när det blir kallare och insekterna börjar tryta?

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Svalungar

Tillbaka till kategorin: Allmänt om fåglar

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

E-post till webbansvarig: info(snabel-a)fageln.se
OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet.

© 2010-2023 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve