Allmänt om fåglar: Blåmes unge

2018-06-14 06:43:26, Marcus
Oftast är det en eller två ungar i en meskull som är mindre än resten, och dessa blir ofta kvar i holken när kullsyskonen flyger ut. Dessa kan glömmas bort av föräldrarna och dör alltså i holken. Det händer rätt ofta och är helt normalt. Det finns ett naturligt svinn hos fågelungarna och därför lägger blåmesen många ägg (ofta 7-13 st) så att någon ska klara sig till vuxen ålder.

2018-06-09 21:51:13, Linda
Hej, Vi har haft en hel familj med blåmesar i vår holk men sedan igår verkar de flesta ungarna ha flugit ut ur boet. Imorse såg min man en av föräldrarna vara där och mata en sista unge och den piper nu ifrån boet. Inga föräldrar har synts på hela dagen sedan imorse. Vi har vaktat dessa blåmesar från grannskapets katter då deras liv startade med att holken blev ner riven av en katt och ungarna föll ur. Nu är vi oroliga att denna sista är skadad på något vis och därför inte kan flyga iväg som resten av gänget. Vad ska vi göra? Behöver man oroa sig?

2019-05-22 00:03:04, Charlott
Hej.. jag har en liknande fråga. Idag upptäckte jag att vi fått inneboende i vår utdragna ”vattenslangsvinda” (slangen hänger på utsidan). En blåmesfamilj, föräldrarna är i full sjå att mata ungarna med mask. Det är små gälla pip där inne. Har läst att ungarna stannar i boet 16-20 dagar. Men min fråga är, sen efter ca 20 dagar och ungarna lämnat boet... är det lugnt att plocka ner vindan? Eller kommer de tillbaka? Vindan skall nämligen slängas på återvinningscentralen inom kort! Tack för svar!

2021-06-10 20:50:36, Eva Rydström
Vi har en fågelholk med kamera. I många år har ett blåmespar häckat där. I år la de 10 st. ägg som kläcktes med vårt överseende. Samma dag som de sista äggen kläckts åkte vi bort en vecka och när vi kom hem var holken tom förutom att det låg en död unge på botten. Vad kan ha hänt ungarna, de var ju inte flygfärdiga efter en vecka.

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Blåmes unge

Tillbaka till kategorin: Allmänt om fåglar

Jämför några av våra vanligaste fåglar

Sveriges mesar
Sveriges trastar
Sveriges finkar

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

E-post till webbansvarig: info(snabel-a)fageln.se
OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet.

© 2010-2025 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve