Allmänt om fåglar: Kanadagås

2018-06-21 21:19:40, Marcus
Vad jag vet är kanadagässen i stadig ökning i hela landet, på andra arters bekostnad. En anledning kan vara att gässen ruggar sina vingar nu, vilket gör att dom inte kan flyga. Då är dom fega för att gå långt från vatten eftersom dom är extra sårbara för rävar mm. En annan anledning kan vara att man skjutit av de lokala gässen. Det är trots allt en invasiv art som inte tillhör vår fauna, och när kanadagässen sprider sig till nya ställen så jagar dom bort andra grågäss och tom svanar. Sedan skitar dom ofta ner på bryggor och stränder så dom är ofta illa omtyckta och skjuts bort av jägare.

2018-06-19 10:35:44, Uno Larsson
Jag har en kolonistuga på Kroppkärrsområdet i Karlstad. När jag cyklar dit utefter Kroppkärrssjön och även på koloniområdet har det funnits 100-tals Kanadagäss. i år har jag sett ett par med tre ungar i strandkanten, på koloniområdet inga alls. Däremot verkar antalet grågäss med ungar vara större än tidigare. Jag undrar: vad har hänt från ett år till ett annat ?

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Kanadagås

Tillbaka till kategorin: Allmänt om fåglar

Jämför några av våra vanligaste fåglar

Sveriges mesar
Sveriges trastar
Sveriges finkar

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

E-post till webbansvarig: info(snabel-a)fageln.se
OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet.

© 2010-2025 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve