Allmänt om fåglar: Kråkunge som inte kan flyga

2018-10-30 13:49:21, Sussi
Utanför mitt jobb finns en kråkunge som varit där sen i augusti. Den kan bara flyga 3-4 meter och ca 30-40 cm ovanför marken. Den äter med frisk aptit och vaggar omkring i gräset. Nu har snön börjat komma och den kommer ju att gå under snart. Jag har stödmatat den nu på senare tid med varierande kost. Vad kan jag göra för den? Kan jag bygga en stor voljär och ta hand om den över vintern? Eller fryser den ihjäl över vintern? Jag tänkte den skulle få rehabiliteras och släppas till våren.

2018-11-01 07:02:54, Marcus
Några kråkungar finns inte så här års, dom blir flygfärdiga redan i slutet på maj, början på juni, och är efter midsommar svåra att skilja från de äldre. Troligen är det istället en sjuk eller skadad kråka. Kylan klarar den så länge den får i sig mat och vatten. Att ta hand om ett vilt djur längre än 48 timmar är olagligt i sverige om du imte har en godkänd anläggning att rehabilitera vilda djur. Bäst är istället att kontakta katastrofvilt (kfv) och låta en rehabiliterare ta hand om den.

2018-11-01 07:05:01, Marcus
Ska du fortsätta stödmata så är kattmat på burk bra mat för många arter. Bröd är sämre, speciellt vitt bröd gör mer skada än nytta på fåglar.

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Kråkunge som inte kan flyga

Tillbaka till kategorin: Allmänt om fåglar

Jämför några av våra vanligaste fåglar

Sveriges mesar
Sveriges trastar
Sveriges finkar

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

E-post till webbansvarig: info(snabel-a)fageln.se
OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet.

© 2010-2025 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve