Allmänt om fåglar: Vem lägger i januari månad

2019-01-23 08:06:34, Steve
Normalt så är det väldigt få arter som lägger ägg i Januari eller Februari. Nu händer det ibland att storstäders ljus och spillvärme gör att vissa arter går till häckning mitt i vintern. Vanligast är väl att det är stadsduvor häckar inomhus någonstans. Det som du hittat kan nog vara något gammal misslyckad häckning från i höstas, eller så är det någon fågel som fått en typ av snetändning. Sådant händer också.

2019-01-23 08:38:10, Marcus
Jag tror nästan att det är någon som skojat lite här. Visserligen häckar tamduvorna man ser i städerna ofta mitt i vintern, men duvor lägger helvita ägg. Sedan finns det ingen fågel som lägger så stora ägg i ett sånt litet bo, och om boet nötits ner så pass mycket av väder och vind så bör det ha legat ett bra tag, vilket skulle betyda av äggen skulle blivit kråkmat för länge sedan. Troligen har någon lagt "boet" och äggen där.

2019-01-22 10:13:38, Gert Stenkilsson
Jag fann ett rede med två ägg i, på en gata i Sankt Olof i Simrishamns kommun. Korpen lägger ägg tidigt på våren, men så här tidigt är väl konstigt?

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Vem lägger i januari månad

Tillbaka till kategorin: Allmänt om fåglar

Jämför några av våra vanligaste fåglar

Sveriges mesar
Sveriges trastar
Sveriges finkar

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

E-post till webbansvarig: info(snabel-a)fageln.se
OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet.

© 2010-2025 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve