Allmänt om fåglar: Småskrake med ungar i januari

2019-01-30 15:00:16, Marcus
Småskrakarna har ofta ungar från sensommaren en bit in i oktober, vilket ju är en udda tid för att ha ungar. Att dom skulle ha ungar i januari har jag dock inte hört om. Gräsänder kan ibland få ungar mitt i vintern dock, och dom ungarna överlever vad jag vet aldrig. De flesta fågelungar är beroende av insekter när dom växer, vilket bör göra det svårt för små skrakungar. Kanske har dom en liten chans att klara sig på småfisk. Spännande att följa dom. Man kan vilja hjälpa till genom att mata eller dyligt, men det är ingen bra idé att gynna en genetiskt felställd klocka så det kanske blir fler som får ungar fel tid på året med tiden.

2019-01-27 08:31:46, Claes
Hej! Idag 27 januari såg jag 4 Småskrake med 3 ungar simmandes utmed stenkanten vid Kvarnholmen Nacka. Är det en andra kull? Vad är oddsen för att de överlever?

2019-02-04 12:53:06, Claes
Tack för kommentar, måste dock rätta art till Storskrake. Gör väl ingen skillnad betr ungar i januari.

2019-02-04 16:34:22, Marcus
Känns något rimligare med storskrake, även fast det också är anmärkningsvärt mitt i vintern. Dom kläcker sina ungar i maj-juni normalt, och lever till stor del av insekter som små innan dom går över till fisk när dom börjar bli större och bättre simmare.

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Småskrake med ungar i januari

Tillbaka till kategorin: Allmänt om fåglar

Jämför några av våra vanligaste fåglar

Sveriges mesar
Sveriges trastar
Sveriges finkar

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

E-post till webbansvarig: info(snabel-a)fageln.se
OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet.

© 2010-2025 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve