Allmänt om fåglar: Stjärtmes

2019-02-03 17:03:32, Ingemar Samuelsson
Varför har stjärtmesen så lång stjärt? Den är ju väldigt låg i förhållande till fågelns kroppstolek.

2019-01-30 09:28:24, Anna-Karin Larsson
Hej, jag har en bekant som sett sin första Stjärtmes i dag och jag har heller aldrig i mitt liv sett en sådan här upp i Hudiksvall. Någon som vet hur vanligt det är att den fågeln finns just här i Hudiksvall. Det står att den finns i hela Sverige men inte norrut

2019-01-30 15:04:33, Marcus
Stjärtmesen förekommer i en rätt stor del av sverige, hela södra och mellersta landet och hela vägen upp efter norrlandskusten. Dom häckar lövskog eller blandskog, och gärna blöt sådan, och ses nästan alltid i små familjegrupper om 3-10 fåglar, ibland fler. Inte ovanliga, men väldigt trevliga!

2019-02-04 16:30:43, Marcus
Jag vet inte vad det har för funktion, det lär ju snarast vara i vägen då stjärtmesen knappast hör till de kvickaste av småfåglarna. Vet inte om det gjorts någon studie på just varför dom ser ut som dom gör. Jag skulle gissa att det är en "prydnadsgrej" för att locka till sig en partner. Även skator har ju osmidigt lång stjärt. Bland paradisfåglar och kolibrier finns många exempel på enormt långa stjärtar, men det är främst hanarna som har det just för att impa på honorna, för att inte tala om påfågeln.

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Stjärtmes

Tillbaka till kategorin: Allmänt om fåglar

Jämför några av våra vanligaste fåglar

Sveriges mesar
Sveriges trastar
Sveriges finkar

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

E-post till webbansvarig: info(snabel-a)fageln.se
OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet.

© 2010-2025 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve