Allmänt om fåglar: Nötväcka i holk

2021-04-22 21:27:19, Sven
Jag har precis upplevt detta knackande. Problemet är att jag inte hann flytta holken från trädet som är ruttet och måste tas ned. Nu hoppas jag innerligt att stackarn hittar holken på nya stället, gör han det? Kan man göra något för att hjälpa han?

2019-04-20 06:54:11, Gunilla Johansson
Vid stugan i Fjällnäs i Härjedalen verkar ett par nötväckor flytta in i en holk. Fågeln är inne i holken och knackar. Flyger ut och återkommer och knackar igen. Läst att nötväckor murar igen hålet till rätt storlek. Är det vad den håller på med eller varför knackar den? Hålet på utsidan är förstärkt med plåt.

2019-04-21 19:09:30, Marcus
Intressant! Ja, det bör ju bli så i brist på tall. Du kan ju ta en titt i holken när sommaren är slut och se vad dom byggde av. Ungarna lämnar holken i juni.

2019-04-21 16:13:24, Gunilla Johansson
Inga tallar i närområdet så möjligtvis använder de flagor från fjällbjörksstammarna.

2019-04-21 06:52:48, Marcus
Ja det stämmer att dom murar igen med lera som dom hämtar från marken. Är hålet lagomt stort från början behövs inte mycket vid hålet. Dock så tätar dom ofta med lera mot holktaket också, så det är nog det den gör. Ibland när man öppnar en holk på vinterhalvåret för rengöring kan man hitta flera hekto lera just kring taket och hålet. Även boskålen är lite speciell. Dom bygger nämligen endast av tunna tallbarksflagor, vilket gör boet lätt att känna igen.

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Nötväcka i holk

Tillbaka till kategorin: Allmänt om fåglar

Jämför några av våra vanligaste fåglar

Sveriges mesar
Sveriges trastar
Sveriges finkar

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

E-post till webbansvarig: info(snabel-a)fageln.se
OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet.

© 2010-2025 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve