Allmänt om fåglar: Ofarligt nät för svalor

2019-10-18 17:26:56, Simon Olsson
Hej! I ladan i sommarstugan har jag uppåt 15 häckande par av svalor. De gör stor nytta, men tyvärr har de en förkärlek för att bygga bo i den del av ladan där vi förvarar båtar, bilar, cyklar osv. Det innebär naturligtvis att vi måste lägga presenningar över precis allt, för att skydda mot stora mängder spillning. Till nästa säsong vill jag därför skärma av den delen, så att de bygger bon i andra delar av ladan istället. Pga behov av luftgenomströmning så måste det göras med nät. Vilken typ av nät bör jag använda för att inte riskera att skada svalorna? Funkar bärnät? De är ju gjorda för att inte skada fåglar. Men eftersom nätet kommer hänga fritt, så misstänker jag att mjukheten i nätet gör att svalorna lätt trasslar in sig om de råkar flyga in i det? Är det bättre med finmaskigt hönsnät? Eller finns det något annat (ekonomiskt överkomligt) som funkar bättre?

2019-10-18 17:55:52, Steve
Bärbuskenät låter inte bra. Tror mer på hönsnät. Sedan är frågan om du måste skärma av hela delen av ladan? Du kan inte bara täcka för lite under taket just där bona är? Inga svalor brukar bygga bo mitt på en vägg. De vill helst ha boet nära under ett tak.

2019-10-19 10:16:30, Simon
Täcka boplatser var min första tanke. Men det skulle innebära att täcka ovansidan av 60m bjälkar, på 9m höjd, som inte går att nå med skylift. Så det blev för krångligt. Är hönsnät verkligen bättre än bärnät? Kan de inte skadas av att flyga in i ståltråden? Om jag gör ramar för att hålla nätet någorlunda spänt, så kanske bärnät ändå är bättre? Eller är allt det här en ickefråga? Svalor borde väl ha bra syn, med tanke på vad de jagar. Så de kanske aldrig skulle flyga in i ett nät över huvud taget?

2019-10-19 11:27:39, Steve
Hönsnät tyckte jag lät bättre eftersom det syns bra och fåglarna kan inte trassla in sig. Men om du har bärnät som du spänner upp så går det säkert också bra.

2019-10-19 23:52:12, Simon
Ok. Tack för input!

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Ofarligt nät för svalor

Tillbaka till kategorin: Allmänt om fåglar

Fåglar i direktsändning

Brun glada i Lettland
Havsörn
i Lettland
Skäggdopping i Estland
Fiskgjuse i Estland
Större skrikörn i Estland
Svart stork i Estland

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet. E-post till webbansvarig, använd kontaktformuläret.

© 2010-2020 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve