Allmänt om fåglar: Koltrast

2020-01-12 10:52:40, Marcus
Att koltrastar sjunger mitt i vintern är inte för att locka till sig en partner, utan snarare för att hålla andra trastar på avstånd eller helt enkelt för att "öva" lite. Koltrast och ännu mer rödhake håller ofta ett litet "vinterrevir" som dom försvarar mot artfränder. Det samma gäller gärdsmyg. Sedan kan fåglar en solig januaridag få lite vårkänslor och sjunga någon trof, även fast den är långt ifrån sitt häckningsområde.

2020-04-06 15:34:22, steve
Hej Olle! Antagligen är det samma par som återkommer till boet. Lite ovanligt eftersom de normalt bygger ett helt nytt bo varje år. Tycker nog att bobyggandet vid den här tiden är ganska normalt. Åldern på fåglar är svårt att veta. Högsta åldern på en ringmärkt koltrast är 21 år och 10 månader. Så den kan nog bli både äldre och yngre än så.

2020-04-06 13:16:19, Olle wahlberg
Hej! Vi har ett koltrastbo på vår altan. Det har häckat koltrastar där under många år. Oftast har häckningen misslyckats, men förra året blev det en flygfärdig kull. Nu är dom igång och fixar boet igen.Frågor : Är det samma par? Hur gamla blir koltrastar? Är årets bobyggnad ovanligt tidig?

2020-01-09 15:26:36, ole
Vi har en koltrasthanne i Gåshaga/Lidingö som skönsjunger mitt i vintern. Vackert men ngt förvånande. Har det ovanligt varma vädret fått honom att söka en partner redan nu?

2020-01-02 09:49:40, Helle Noorlind Brage
Vi har en koltrasthane vid vårt fågelbord med flera (relativt många) vita inslag i fjäderdräkten. Mest på ena sidan och på stjärtfjädrarna. Vad kan det bero på? Är det vanligt, har aldrig sett en sådan förut?

2019-11-28 05:26:57, Marcus
Ja, dom flyttar inte parvis utan är ensamlevande utom häckningstid. Dock kan det förekomma löst sammansatta grupper vintertid om det finns gott om mat. Det förekommer att ett par häckar tillsammans även kommande vår, men ofta inte. Detta gäller många småfåglar. Många större arter, tex tranor och örnar häckar ofta många år tillsammans dock.

2020-01-04 08:52:00, Marcus
Det är inte alltför ovanligt med pigmentfel hos fåglar, speciellt synbart på svarta fåglar. Det kan bero på t.ex. leucism eller i väldigt sällsynta fall albinism (då hela djuret blir pigmentlöst). Just din trast tror jag har fenomenet progressive greying, eller gradvis grånande på svenska. Inte ovanligt hos kajor, kanadagäss och koltrastar.

2019-11-23 06:18:55, Per-Olov Folke Nilsson
Jag har ett stotr busk,träd,snår ställe där jag matar fåglar om vintern.Det har nu för 2a vintern i rad dykt upp en Koltrast som har busken som natthärbärge å den e ensam i snåret på nätterna.Borta på morgonen.Fråga:Är dom ensamlevande fram till våren parar sig föder upp å sedan singel igen till våren?

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Koltrast

Tillbaka till kategorin: Allmänt om fåglar

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

E-post till webbansvarig: info(snabel-a)fageln.se
OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet.

© 2010-2020 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve