Allmänt om fåglar: Märklig händelse

2020-02-10 22:43:06, Marcus
Att en domherre skulle lyfta en annan domherre är dock en omöjlighet. Domherrar är rätt klena fåglar för sin storlek, och att flyga med en sådan vikt (hanen är tom en aning större än honan) klarar dom inte av. Jag ser ingen annan möjlighet än sparvugglan, om en fågel i liknande storlek lyckades flyga med domherren med sig. Att en hona landar bredvid en yr hane är dock inte alls otänkbart, då hon kan tro att han faktiskt hittat mat. Kan det vara så att han piggnade till då och flög iväg i tätt sällskap av honan?

2020-02-10 10:45:23, Marcus
Förstår din undran över detta. Det finns en mycket rimlig förklaring till detta, och det är att "domherrehonan" troligen inte var en domherre, utan en sparvuggla. Sparvugglan är lika liten som en domherre, brun till färgen och är en av mycket få fåglar som kan flyga med ett byte i sin egen storlek. Troligen såg ugglan händelsen och tog tillfället i akt! Troligen drog ugglan in domherren i någon tät buske eller dylikt för att äta sitt byte.

2020-02-10 12:53:50, Märit
Nä! Så fel såg jag inte. Sparvuggla har jag hållit i, då en för några år sedan, flög in i samma fönster.

2020-02-10 07:58:20, Märit Norgren
Häromdagen fick jag se nåt märkligt. En domherre (hane) flög in i köksfönstret. Jag gick för att se hur det gick för honom och då får jag se en domherre-hona ta tag i hanens vinge (längst in vid kroppen), släpa den en liten bit för att därefter ta med den och flyga iväg. Den flög knappt en meter ovan marker och så långt jag såg (ca 30 meter) hade honan den med sig. Vad var det som hände? Ville honan rädda hanen, eller?

2020-02-10 08:29:46, Märit
Jag skrev fel, det var kanske i drygt 15 meter jag såg dom. Sen kunde jag inte se vart de tog vägen.

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Märklig händelse

Tillbaka till kategorin: Allmänt om fåglar

Trandansen

Nu kan du se live från trandansen vi Hornborgarsjön

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet. E-post till webbansvarig, använd kontaktformuläret.

© 2010-2020 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve