Allmänt om fåglar: Gås i skatbo.

2020-04-13 13:50:12, Lenita Nilsson
Hej, att ha gås i trädet är ovanligt har jag hört.. Dessutom klarar inte hanen av att nå boet. Han är för stor.På dagarna är det ingen aktivitet i boet , men på morgonen.... Har ni någon aning om hur det här kan gå? Jag tänker på när ungarna är flygfärdiga vad händer och att hanen inte kommer fram till boet pga sin storlek. Är orolig, samtidigt som jag inte vill ha dem kvar ett få antal meter från sovrummet. Håller de låda till ungarna är flygfärdiga, eller de kan sluta låta innan dess?

2020-04-22 06:45:41, Lenita Nilsson
Tack för all information. För en vecka sedan lämnade fyra ungar boet och en klarade sig inte..förstår inte tidpunktenatt gässen lägger ägg nu.... Klarar ungarna sig utan föräldrarna då?Tänker på skator.. Ett par dagar efter ungarna lämnat boet sågar ett nytt ( eller samma?) par flyttat in. Precis som förra paret är de i boet väldigt lite..mest tidig morgon. Just nu såg jag en skata arbeta febrilt ii boet...höll på med äggen ..eller fixade till i ( sitt ) bo? Allt är mkt märkligt. Vad händer?

2020-04-28 19:37:19, steve
Skulle nog vilja ha ett foto på den där "gåsen". Jag tror inte det är någon gås. Det är inte en häger?

2020-04-28 23:10:27, Lenita Nilsson
Det är garanterat gäss. Och det ”nya paret” har flyttat!! Jag håller tummarna...tack för all info. Kommer de tillbaka så återkommer jag

2020-04-26 22:31:27, Lenita Nilsson
Ungarna gick med honan och hanen, då de lämnat boet.(skrev nog otydligt.)Färgen vet jag inte, såg bara dem på långt håll. Märkligt om det skulle vara ägg i boet om hon bara är där på morgonen.Och det förra paret var också bara i boet på tidig morgon, ca 05.00-08.00, men ändå kom där ungar...Det går inte att fota dem...de flyger högt , varv efter varv och sen landar de 15 meter upp i trädet. Jag tycker detta är oerhört märkligt och framförallt vill jag att de slutar låta.Det är fruktansvärt skränigt , tidigt och länge..konstant i tre timmar.

2020-04-15 10:43:27, Marcus
Vad är det för gås? Det är ovanligt med gäss i träd ja, men det finns en invasiv art som ofta häckar i träd, nämligen nilgåsen. Är det såna så kommer naturvårdsverket vilja avliva dom. Är det inte nilgås så får du se hur det går för dom. Du behöver dock inte oroa dig för att dom kommer bli kvar tills ungarna är flygfärdiga, det tar ett par månader! Gäss, änder och svanar lämnar boet samma dag som dom kläcks, och eftersom nykläckta ungar är så duniga och väger så lite så klarar dom ett fall från trädet. Dom bör alltså försvinna från trädet senast i slutet av maj.

2020-04-23 06:29:46, Marcus
Grågäss lägger ägg tidigt, ibland redan i februari så ungarna kläcks i mars. Att dom kläcks i april är normalt. Det som dock inte är normalt är att gässen inte skulle följt med sina ungar. Både hona och hane följer med sina ungar i närmare ett år, tills nästa häckningssäsong. Om dom börjat vid boet igen så måste alla ungarna ha dött, så dom gör ett nytt försök. Medans gåsen lägger äggen så är hon bara i boet en kort stund varje dag, endast för att lägga sitt ägg. När hon är nöjd börjar hon ruva dom, så att alla kläcks samtidigt. Men när hon väl börjat ruva så måste äggen ruvas i stort sett konstant. Blir äggen kalla dör dom. Skatan är nog intresserad av att äta äggen. Du har inte möjlighet att fota gässen? Vilken färg hade ungarna?

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Gås i skatbo.

Tillbaka till kategorin: Allmänt om fåglar

Bygga fågelholkar

Nu till hösten är det lämpligt att snickra ihop fågelholkar inför nästa år.
Här en sida som kan vara till hjälp: Holksidan

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

E-post till webbansvarig: info(snabel-a)fageln.se
OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet.

© 2010-2021 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve