Allmänt om fåglar: VARFÖR

2020-05-08 11:24:41, eva sundström
Jag bor på landet i Blekinge och vi har en sädesärla som från början var kul att titta på men nu börjar det bli enerverande. Jaf har skämtat - att den är ego, och glömmer bort sin make/maka. Den har fullt sho med att hålla kollen på sig själv i backspeglarna på bilen och bilrutorna. Först trodde vi att den tog småspindlar och annat. Men den är helt knäpp. Kan ngn förklara varför den håller på så och om vi kan göra ngt för att få stopp på det?? Tacksam för svar <3

2020-05-08 14:23:04, steve
Sädesärlan ser en spegelbild av sig själv på bilen men uppfattar det som en inkräktande rival som den vill jaga bort. Bästa sättet är att tillfälligt parkera bilen på någon annan plats eller täcka över sådant som sädesärlan kan spegla sig i.

2020-05-13 11:57:45, Marcus
Det finns flera tänkbara. Kråkor och skator kan det ju vara, men rådjur kan också vara på fågelmatare. Själv hade jag problem med en björn som slet ner min fågelmatning med solrosfrön en vår. Grävling brukar komma nattetid om höstarna för att äta frön från marken under matningen.

2020-05-10 12:05:55, Gunilla
Kan det vara kråkor som stjäl fröautomatern? Det har hänt flera gånger att de ligger utspridda på marken på morgonen. Det är 4 automater som hänger på en ställning från Jula, se bild. Den med jordnötter försvann först, och idag försvann den med hampafrö. Vi har sett ett par kråkor flaxa omkring, men inte när fröautomaterna försvunnit. Öglan som de hänger i har vi klämt ihop till bara en liten öppning efter 1:a stölden.

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: VARFÖR

Tillbaka till kategorin: Allmänt om fåglar

Fåglar i direktsändning

Brun glada i Lettland
Havsörn
i Lettland
Skäggdopping i Estland
Fiskgjuse i Estland
Större skrikörn i Estland
Svart stork i Estland

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet. E-post till webbansvarig, använd kontaktformuläret.

© 2010-2020 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve