Allmänt om fåglar: Rödhake

2020-05-17 00:21:58, Thommy
Hello! En rödhakehona tyckte min PoE switch i garaget var ett ypperligt ställe att föra sina gener vidare på, så det blev hennes boplats. Jag klandrar inte henne, hon är ju väl skyddad från väder och vind, samt har ett rede med golvvärme i. Nu hör det till saken att vi använder garaget regelbundet, dottern bygger just nu lite möbler och kör elverktyg, slipmaskiner osv där. Pippin tycks inte bry sig om oljudet, hon ligger där och ruvar sina sju ägg. Jag har till och med flyttat lite prylar i hennes närhet för att försäkra mig om att de inte ramlar ner över henne utan att hon brydde sig nämnvärt. Men.. De sju äggen kommer ju kläckas framöver.. Hur mycket kan vår närvaro störa honan/hannen och ungarna? Vill verkligen inte skrämma dessa så de hoppar ur boet för tidigt. Ska bli ett par råttfällor längs golvet oxå, så inte nån rådis får för sig att käka ägg till frukost.. Ägg förresten.. Hennes ägg är gulvita med brun-röda prickar/fläckar, men googlar jag på rödhakeägg möts jag av klarblå ägg. Hur funkar det där?

2020-05-19 12:48:14, Marcus
Kanske fick du fram bilder på rödstjärtens ägg, som är enfärgat blåa.

2020-05-17 07:24:55, steve
Hejsan! Trevligt med rödhakar i garaget. Du skrev att du Googlade på rödhakeägg, så jag undrar varför du inte läste om rödhaken på den här sidan? Här har vi skrivit om äggen: "är vitaktiga med mörka prickar på". Om de vuxna fåglarna vant sig vid eran närvaro så kommer det inte att bli problem med ungarna. De kommer inte att hoppa ur boet för tidigt. Ta det dock lite försiktigt med råttfällorna. Rödhakar gillar exempelvis ost och om ungarna första dagen hamnar på golvet så är det ju synd om de råkar trampa i en råttfälla. Jag tror inte råttor blir något problem, Däremot får ni se till att inga katter är i närheten. Våra tamkatter dödar ca 10 miljoner fåglar varje år och är det absolut största hotet mot våra svenska fåglar. Så håll ev katter inomhus så här års! Lycka till med rödhakarna!

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Rödhake

Tillbaka till kategorin: Allmänt om fåglar

Fåglar i direktsändning

Brun glada i Lettland
Havsörn
i Lettland
Skäggdopping i Estland
Fiskgjuse i Estland
Större skrikörn i Estland
Svart stork i Estland

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet. E-post till webbansvarig, använd kontaktformuläret.

© 2010-2020 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve