Allmänt om fåglar: Kungsfasan i norra Skåne

2021-04-12 21:37:36, Björn Jönsson
Denna kungsfasan fångades på min utekamra på gårdsplanen.

2020-05-25 09:30:49, Marcus
Fasaner sätt ju ut för att jägare ska ha något att skjuta på. Ibland sätts det ut andra arter av fasaner, för jakt eller som trevligt inslag på bondgården. Kungsfasaner förekommer, och jag har själv stött på guldfasan en gång.

2020-05-22 15:12:25, Jan
Tack för info. Då är det sannolikt ett par rymmare, hittade ett par artiklar på nätet om att det setts tidigare i trakten.

2020-05-22 10:58:05, steve
Kungsfasaner kan finnas men då har de rymt från någon uppfödare. De finns inte naturligt i Sverige. Även vår vanliga fasan är inplanterad av jägare på 1700-talet, så den skulle inte heller ha funnits i Sverige egentligen. Fasanens ursprung är Asien. Nu kan det ju ha varit så att du sett en vanlig fasan men med pigmentfel, så att den haft vissa partier vita, för övrigt naturliga färger. Förkommer ofta hos änder och exempelvis koltrastar.

2020-05-22 09:20:34, Jan Nählinder
Vandrade Skåneleden mellan Glimåkra och Osby, mitt på sträckan såg vi två Kungsfasaner! Är det möjligt, eller finns det andra inhemska fåglar som ser så ut? Vi hann aldrig få fram kameran men de var så vitt jag bedömer det identiska med bifogad bild. Tacksam för kommentar från någon kunnig. /Jan

2021-04-15 22:12:02, Marjan Antic
Denna kungsfasan fångades på bild mellan vellinge och svedala.

2021-04-21 09:10:49, Frida
I morse kom två kungs Fasaner över vägen i Osby (kalhult ) inte speciellt rädda . Väldigt vackra

2021-04-02 16:29:31, Ola
Dom såg jag idag när jag körde mellan Osby och Glimåkra. Väldigt orädda och hade inte bråttom över vägen.

2021-05-02 10:32:59, Håkan
Kungsfasanen siktades kring Östaröd.

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Kungsfasan i norra Skåne

Tillbaka till kategorin: Allmänt om fåglar

Jämför några av våra vanligaste fåglar

Sveriges mesar
Sveriges trastar
Sveriges finkar

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

E-post till webbansvarig: info(snabel-a)fageln.se
OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet.

© 2010-2025 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve