Allmänt om fåglar: Koltrastbo på balkongen

2020-06-01 13:35:50, Marcus
Inget lätt dilemma du har fått. Flyttar man boet under äggläggning är nog chansen nära noll att hon accepterar flytten. Att flytta boet (max ett par meter!) Skulle KANSKE kunna funka när ungarna kläckts och dom kan locka in honan genom sitt tiggläte. Jag tror dock att de övriga äggen ligger illa till om en predator redan hittat boet. En kråkfågel som en kråka, nötskrika eller skata glömmer inte bort att det låg fler ägg i boet. En tröst kan ju vara att koltrastarna lägger fler än en kull om året, så hon kommer få fler chanser inom kort om detta misslyckas.

2020-06-01 11:17:54, Erik
Idag upptäcker jag att det bara ligger två ägg i boet och mamman har inte setts till sedan igår. Balkongfåtöljen har flyttats några cm. Av allt att döma har väl en större fågel (Nötskrika, skata eller mås) inkräktat och tagit ett av äggen. Kan man sätta upp något som skrämmer bort inkräktare men som ändå inte skrämmer koltrastparet?

2020-05-29 12:16:54, Erik
Hej! En koltrast har byggt ett bo på vår balkong, och försöker lämna henne och boet som nu har tre ägg ostörda. Kruxet är att vi flyttar från lägenheten den 12 juni. Lgh ska då flyttstädas, inklusive balkong. Läste på koltrastar.se att ruvningen börjar oftast när det tredje ägget lagts (vilket var igår) och sedan varar ruvningen mellan 11 och 16 dagar. Det är precis mellan dessa dagar som vi då ska flytta ut? Hur gör jag för att rädda boet?

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Koltrastbo på balkongen

Tillbaka till kategorin: Allmänt om fåglar

Jämför några av våra vanligaste fåglar

Sveriges mesar
Sveriges trastar
Sveriges finkar

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

E-post till webbansvarig: info(snabel-a)fageln.se
OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet.

© 2010-2025 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve