Allmänt om fåglar: Skäggdopping -15 ungar!

2020-06-07 08:19:09, Kaya
”Våra” skäggdoppingar har vågat sig ur vassen med hela 15 ungar! Aldrig sett så många ungar, får den så många så ville kolla om det är vanligt? Vi har mycket örn så möjligt att tidigare år kanske några blivit tagna av örnen. Vilka andra fåglar tar sådana ungar och hur kan jag skydda ungarna? De bor i vassen på bra gömt bo. //kaya

2020-06-08 19:43:10, Marcus
Det lär vara omöjligt för en skäggdopping att lägga så många ägg. Det vanliga är 4-5 ägg. Är du säker på att det inte var en storskrake du såg? Dom har också toffs på huvudet och liknande näbb och storlek, men kan få betydligt fler ungar. Annars lär det finnas fler doppingpar i området (dom häckar ofta i glesa kolonier), och att honan adopterat 2 kullar utöver sina egna. Detta känns dock osannolikt.

2020-06-13 07:40:12, Kaya
Hej, Jo jag är rätt säker på skäggdopping... vi har haft en storskrake boende hos oss också men de ser lite olika ut ändå. Bifogar en bild på familjen

2020-06-13 07:46:06, Kaya
Hrmm du har nog vid närmare eftertanke rätt! Får nog bakläxa på mina ornitologiska kunskaper... och jag som har pratat om vårt skäggdoppingpar i flera år

2020-06-13 07:54:43, Steve
På bilden är det i alla fall storskrake med ungar.

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Skäggdopping -15 ungar!

Tillbaka till kategorin: Allmänt om fåglar

Bygga fågelholkar

Nu till hösten är det lämpligt att snickra ihop fågelholkar inför nästa år.
Här en sida som kan vara till hjälp: Holksidan

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

E-post till webbansvarig: info(snabel-a)fageln.se
OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet.

© 2010-2021 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve