Allmänt om fåglar: Örnen nobbar gäddor. Varför?

2020-06-20 12:30:21, Martin
Jag vet ett ställe där det finns havsörn. Jag lade ut två gäddor. En på en sten, en annan på marken. Jag tänkte att örnen skulle ta båda två fortare än kvickt - lättfångad mat - men icke. Den nobbar båda gäddorna. Vad kan det bero på?

2020-06-20 13:43:46, steve
Du kanske skulle slängt dom i vattnet istället. Då kan den ta gäddan i flykten. Ligger den på marken måste örnen landa och ta den. Sedan om den inte tar dem så kan det ju bero på att den har annan mat som den föredrar.

2020-06-20 14:42:40, Martin
Tack för svaret. Jag såg gäddorna som en åtel, typ ett kadaver på marken som örnar kan samlas kring. Jag tänkte att örn(ar) skulle landa vid fisken och sitta där och mumsa. Det kanske var feltänkt... Det kan ju också vara så (som du är inne på) att örnarna helt enkelt hittar annan och bättre mat. Nåja - det var värt ett försök. P.S Undrar om det blir någon skillnad om jag lägger dit abborrar? Alltså mindre fiskar som är lättare för örnen att ta i klorna och flyga iväg med utan att behöva vistas nere på marken?

2020-06-23 09:49:42, Marcus
Gäddor på upp till 2 kg ska inte vara några problem, och dom kan bära ännu tyngre kortare sträckor. Jag tror dock också mer på att lägga dom i vattnet. Sedan är det lättare att mata ner örn på vinterhalvåret när det är svårare att hitta mat.

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Örnen nobbar gäddor. Varför?

Tillbaka till kategorin: Allmänt om fåglar

Bygga fågelholkar

Nu till hösten är det lämpligt att snickra ihop fågelholkar inför nästa år.
Här en sida som kan vara till hjälp: Holksidan

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

E-post till webbansvarig: info(snabel-a)fageln.se
OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet.

© 2010-2021 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve