Allmänt om fåglar: Gråsparv med cancer?

2020-07-20 10:00:10, Felicia
Såg en liten fågel som är ganska vablig i stan, tror det är en gråsparv, den var vid ett cafe vid grönalund och hade en böld stor som en kastanj på halsen, har litr skuldkänslor nu att man inte gjorde något när man såg den men tänkte att det kanske var cancer och inte gick o rädda, men vad är det för något? Kan det bara vara en var-fylld knöl? Kanske har den blivit infesterad av någon larv? Finns det sånt i sverige? Bilden tog jag med min systemkamera men har fotat med min mobil för jag kan inte ladda upp dom på min dator för tillfället.

2020-07-20 21:05:15, Marcus
Det är vettiga resonemang, och rätt artbestämning. Fåglar kan absolut få cancer, men det är svårt att säga säkert utifrån bilder. Infektion/varfylld böld är inte heller otänkbart. Fågelkoppor är också vanligt hos fåglar, och orsakas av ett virus som är väldigt likt vårat vattkoppvirus. Dessa koppor brukar dock bli såriga och kala. Det finns även minst två arter av flugor i sverige (säkert fler) som lägger ägg på fågelungar, vilka sedan lever sina larvstadier i eller under fågelns hud, vilket kan ge både stora svullnader och missbildningar. Detta påverkar dock mest små boungar. Många arter fåglar samlar sin föda i en "skinnpåse" på halsen som heter kräva. Det kan då se svullet ut lite likt detta. Jag tror dock inte gråsparven använder krävan på det här sättet, och inte heller att den kan bli så stor som på bilden. Någon slags tumör är nog min gissning ändå.

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Gråsparv med cancer?

Tillbaka till kategorin: Allmänt om fåglar

Jämför några av våra vanligaste fåglar

Sveriges mesar
Sveriges trastar
Sveriges finkar

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

E-post till webbansvarig: info(snabel-a)fageln.se
OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet.

© 2010-2025 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve