Allmänt om fåglar: Gråhakedopping

2020-08-27 08:12:12, Stig
Det är samma bild men jag la på lite skärpa och gjorde den lite ljusare. Kanske har detta gjort att bilden blivit lite vilseledande. Är den på väg in i vinterdräkt och försvinner "ögontofsen" då för den syns ju inte på bilden.

2020-08-25 15:47:02, Stig Svensson
Marcus jag fick svar från dig tidigare på fåglar fotade vid Hornborgarsjön. Jag tycker gråhakedopping kändes för stor, min minnesbild var att den var väldigt liten. Ser av svarthalsad dopping som är mindre finns i Hornborgarsjön, flera bilder (slutet juli början aug) finns i bildgalleriet tagna vid Fågeludden där min bild är tagen. Skickar med en bild som är mindre beskuren där även en (troligen) gräsand finns med.

2020-08-26 20:32:17, Marcus
Det stämmer att svarthalsad dopping ses regelbundet i fågeludden, och den här bilden liknar absolut mest just det, med typsisk storlek, färgsättning och även miljön. Är du säker på att det är samma fågel på denna bild som din tidigare så lär jag backa på gråhake! På din första bild ser det ut som en stor grådaskig kind istället för en liten gul "ögontofs", och halsen känns för röd. Bilder har dock lurats förr, och storlek är svår utan jämförelse.

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Gråhakedopping

Tillbaka till kategorin: Allmänt om fåglar

Bygga fågelholkar

Nu till hösten är det lämpligt att snickra ihop fågelholkar inför nästa år.
Här en sida som kan vara till hjälp: Holksidan

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

E-post till webbansvarig: info(snabel-a)fageln.se
OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet.

© 2010-2021 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve