Allmänt om fåglar: Fråga om Kungsfågeln

2020-10-06 09:27:23, Marcus
Jag tror i detta fall inte att det beror på att du har ett flytt-stråk just förbi huset, utan helt enkelt att kungsfåglarna är både väldigt talrika och dessutom ganska klumpiga. Även stannfåglar flyger ju in i fönster.

2020-09-28 11:05:42, steve
Jodå, flyttfåglarna har djupt nedärvda gener som gör att de vet vilken väg de ska ta när de flyttar söderut. Dessa flyttvägar ser likadana ut år efter år.

2020-09-28 11:47:18, Micaela
Tack för snabbt svar. Då kanske jag kommer att få fler besök på min trappa. Mvh/Micaela

2020-09-28 10:59:05, Micaela
Hej! De senaste tre åren har det någon gång i september/oktober legat en liten Kungsfågel på trappan till vårt hus söder om Göteborg. Första året levde den, men var ganska omtöcknad. Efter att ha fått lite vatten och knäckebröd så piggnade den till, men satt på trappan i drygt två timmar. Förra året hittade jag en som låg död på trappan och imorse låg det en där igen. En familjemedlem hörde en duns, så troligtvis har den flugit in i fönstret. Min fråga är-flyger Kungsfåglar alltid samma väg när de skall till varmare breddgrader eller hur kan det vara möjligt att vi tre år i rad ser dessa små fina fåglar på vår trappa? Tacksam för svar. Mvh/Micaela

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Fråga om Kungsfågeln

Tillbaka till kategorin: Allmänt om fåglar

Bygga fågelholkar

Nu till hösten är det lämpligt att snickra ihop fågelholkar inför nästa år.
Här en sida som kan vara till hjälp: Holksidan

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

E-post till webbansvarig: info(snabel-a)fageln.se
OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet.

© 2010-2021 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve