Allmänt om fåglar: Udda beteende av vita måsar

2020-10-06 09:21:49, Marcus
Det låter ju onekligen som måsarna "trampar mask". Kanske har dom fått för sig att leta mat just där? Eller kan det vara något annat än mask? Vintermyggor? Måsar födosöker ofta nattetid, så det är inget konstigt. Men att dom gör det på snön på det där viset är lite udda. Något ätbart bör dom ju hitta, annars hade dom nog gett upp stället ganska snart.

2020-10-02 12:32:23, Lisa
Hej! Bor i ett höghusområde i Nyköping & för några år sen upptäckte jag ett konstigt beteende av våra vita måsar! På gårdens insida finns en fotbollsplan med grus, stod på balkongen en natt vid ca 1-2 på natten & tittade ut. På grusplanen hade massor med måsar samlats, inte en mås på den omgärdade gräsmattan, allihopa hade nån slags kollektiv stampdans där. Aha, dom försöker stampa upp mask, tänkte jag & tyckte jag var smart! Men det var jag inte! För när jag upptäckte att dom gjorde samma sak ovanpå snö på vintern, blev jag konfunderad! Ännu värre var väl att för ca 3 år sen så asfalterade dom planen & la på konstgräs men stampdansen fortsatte som vanligt! Det startar alltid med att alla måsar samlar ihop sig genom genom en skriande nära-husen-flygning, jag bor på 5:e vån & dom är precis utanför mina fönster, detta sker ca vid 12-slaget på natten & sen vid 1-2 så startar deras obligatoriska stampdans! Ser knepigt ut när dom har stampsamkväm på en konstgjord gräsplan, på snön, mitt i natten!!! Man vare sig ser eller hör många andra fåglar på natten förutom ugglor då, dessa är ju dessutom vakna på dagen! Så nu undrar jag om Ni vet varför dom har detta beteende??? Bör kanske tillägga att området som är bland de högre i stan (Brandkärr) har varit under havsytan för länge sen, vet inte om det har nån betydelse!? Har försökt filma dom men min mobil räckte inte till för att se nåt, tyvärr! Tacksam för svar! Går det även att få svar till min mail så blir jag ännu gladare!? Tack på

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Udda beteende av vita måsar

Tillbaka till kategorin: Allmänt om fåglar

Bygga fågelholkar

Nu till hösten är det lämpligt att snickra ihop fågelholkar inför nästa år.
Här en sida som kan vara till hjälp: Holksidan

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

E-post till webbansvarig: info(snabel-a)fageln.se
OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet.

© 2010-2021 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve