Allmänt om fåglar: Varför anfaller kråkan mig?

2020-10-19 10:02:12, Marcus
Det är märkligt som sagt. Att du haft ett par hemma behöverbinte betyda att det varit samma individer. Dör en i paret så byts den snart ut av en ny individ. Fortsätter den att störa er så kanske skyddsjakt blir enda alternativet. Kråkor ska inte anses vara farliga, men dom har redskapen att skada, och då framförallt en ganska vass näbb med tryck i.

2020-10-15 10:53:23, Ewa
Jag talade med en man som jobbar med skydd av fåglar. Han trodde att den hade fått en knäpp. Men, jag vet inte vad det handlar om riktigt. Detta kråkpar har varit på vår gård i minst 6-7 år. Den har aldrig tidigare brytt sig om mig förrän förra året. Jag tror inte att någon har fött upp den. Jag brukar mata skatorna och då händer att även kråkorna kommit och tagit av maten. Kanske den vill påkalla min uppmärksamhet att även den vill ha mat haha. Ja, det är verkligen underligt att den beter sig så här. När min man och jag är ute och går så flyger den aldrig på honom. Inte direkt på mig heller men den sveper förbi så nära att jag känner luftdraget från vingarna. Så länge den inte biter mig eller klöser blir jag inte rädd. Dock är jag orolig över att det ska eskalera. Vi får se hur det går nu i vinter när jag går ner till skogen med mat till småfåglarna. Maten hänger i fågelmatare inuti burar så kråkorna kommer inte åt den.

2020-10-14 16:38:31, Ewa
I två års tid har en kråka förföljt mig och den började med att flyga efter och sätta sig i trädet framför mig. Efter ett tag började den flyga på mig. Den kommer alltid bakifrån och flyger rakt in i mitt bakhuvud. Den skriker inte, biter ej och försöker aldrig klösa mig heller. Vad vill den mig? Jag har börjat bli rädd för den. Vad kan jag göra bortsett från att ha hatt eller bära paraply. För ser den inte mitt ansikte får jag vara ifred. Samma om jag vänder mig om och tittar den i ögonen. Då flyger den också iväg. Men, jag kan ju inte gå och se mig över axeln hela tiden. Nu vågar jag nästan inte gå ner till skogen och hänga upp fågelmaten till småfåglarna.

2020-10-15 10:09:28, Marcus
Märkligt! Enstaka kråkor kan bli så modiga att dom attackerar för att skydda sina ungar, men det är i maj-juni. Dessutom skränar dom rejält då. Denna har nog inga onda avsikter. Jag gissar att kråkan fötts upp av en privatperson som tagit in den som unge. Kanske var den van att sitta på "husses eller mattes" axel eller huvud. Kråkfåglar är lätta att föda upp och få tama, men kan orsaka problem när dom släpps ut. Dessutom är det förstås olagligt att föda upp vilda djur.

2020-10-19 17:51:17, Ewa
Jodå Marcus förra året ringde jag kommunen. Skyddsjägare var här och försökte skjuta kråkan men missade. Så den lever fortfarande sitt liv. Igår var jag ute och fyllde på mat till småfåglarna. Kråkan blev osäker på vem jag var då jag bar en hatt för att lura den haha. Så nu får jag väl göra så resten av året. Sommartid ser jag knappt till dem. Vi får se om den låter mig vara ifred. I annat fall får skyddsjägaren komma tillbaka och försöka igen. Jag vill ju helst slippa det men mitt välbefinnande går före kråkans även om jag älskar fåglar. :-)

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Varför anfaller kråkan mig?

Tillbaka till kategorin: Allmänt om fåglar

Bygga fågelholkar

Nu till hösten är det lämpligt att snickra ihop fågelholkar inför nästa år.
Här en sida som kan vara till hjälp: Holksidan

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

E-post till webbansvarig: info(snabel-a)fageln.se
OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet.

© 2010-2021 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve