Allmänt om fåglar: Hur sent kan havsörnen häcka?

2021-04-07 11:09:40, Martin
Jag har flera gånger sett en ensam örn flyga omkring några hundra meter från boet. Det kan vara så att partnern ligger och ruvar, osynlig för kikaren (jag tittar på flera hundra meters håll). En annan möjlig variant är att fjolårspartnern av någon anledning har försvunnit och den kvarvarande fågeln inte har skaffat sig en ny. En tredje variant kan vara ett alternativt bo någonstans i reviret som de håller till i det här året. Varje gång jag har sett örnen har den dykt upp på exakt samma plats. Strax ovanför trädtopparna har den cirklat sig upp i luften - och sedan flugit i väg. Kan man tänka sig att fågeln uppehåller sig på en viss plats även om den inte är mitt inne i en häckning, eller verkar det vara ett tecken på att häckning pågår?

2021-04-06 21:46:19, Martin
Jag känner till ett havsörnsbo som var bebott i fjol och två år dessförinnan. I år är det tomt. Än så länge. När kan man säkert säga att det inte blir någon häckning i år? Har den gränsen redan passerat? Boet finns i mellersta Norrland.

2021-04-07 06:45:21, Marcus
De flesta havsörnar i mellersta sverige ligger och ruvar nu. Det är inte ovanligt att det blir ett år utan häckning då och då, speciellt om det skett ett partnerbyte i reviret. Oftast är det dock svårt att se en ruvande örn i boet, då dom ligger ganska djupt ner och bara sträcker på sig typ en gång i timmen.

2021-04-07 18:19:20, Marcus
Ja, det kan mycket väl ligga en hona där och ruva. Men som du skriver så kan dom även ha bytt boplats, det är inget ovanligt. Lättare blir det om några veckor när äggen kläckts. Då kommer honan resa sig oftare för att pyssla med ungarna eller mata dom.

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Hur sent kan havsörnen häcka?

Tillbaka till kategorin: Allmänt om fåglar

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

E-post till webbansvarig: info(snabel-a)fageln.se
OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet.

© 2010-2021 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve