Allmänt om fåglar: Svartvit Flugsnappare

2021-05-21 17:56:14, Peter Sjölander
Jag har en kamera i en holk där ett ägg är lagt sedan 12 timmar tillbaka. Honan har inte synts till sedan dess. Klarar sig ägget så länge? Kommer hon att lägga flera ägg??

2021-05-22 16:22:14, Marcus
Alla tättingar lägger ett ägg om dagen/varannan dag, men börjar inte ruva dom förns hon är nöjd med antalet ägg. Äggen klarar sig ner till 0° tills att de börjat ruvats. På så sätt startar utvecklingen samtidigt hos äggen, vilket gör att dom kommer kläckas samtidigt. Samma taktik har hönsfåglar, änder och många andra sjöfåglar. Rovfåglar och ugglor har en annan strategi. Dom börjar ruva från början vilket gör att ungarna kläcks med någon dags mellanrum. Detta gör att det kan skilja mycket mellan den yngsta och den äldsta i tex en pärlugglekull. Ofta har den minsta dåliga chanser att klara sig, då den kommer sist i matordningen. Svälter den ihjäl blir den mat åt sina äldre syskon istället. Blir det dåligt med mat kanske bara 1-2 st av 5-6 ungar klarar sig tills de blir flygfärdiga.

2021-05-22 16:39:30, Peter Sjölander
Tack för svar! Då vet vi. Ett ägg till när vi kollade kameran i morse.

2021-07-01 10:42:53, Pelle Forslund
Jag har flera flugsnappare som häckar i mina holkar. En av dessa varnar hela tiden, medan de andra varnar bara vid fara (skator, katt). Nu har jag börjat fundera på om det är robotgräsklipparen som stör. I så fall är det bara en enda som reagerar på den och de andra verkar acceptera den som ofarlig.

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Svartvit Flugsnappare

Tillbaka till kategorin: Allmänt om fåglar

Bygga fågelholkar

Nu till hösten är det lämpligt att snickra ihop fågelholkar inför nästa år.
Här en sida som kan vara till hjälp: Holksidan

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

E-post till webbansvarig: info(snabel-a)fageln.se
OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet.

© 2010-2021 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve