Allmänt om fåglar: Koltrast-hanen gör vid ruvning

2021-06-04 19:17:34, Lena
Har ett koltrast bo i min balkonlåda. Ser bara mamman som har byggt och nu ruvar. Flyger iväg ibland och äter o dricker förmodar jag. Trodde pappan skulle serva med mat under ruvningen. Undrar också om de verkligen tänk igenom boplatser med tanke på hur varmt det blir där!? Inget som skyddar bara en liten lavendelbuske. Ska jag sätta lite grenar med löv på sidorna el blir hon bara skrämd av det! /Lena, med koltrast som inneboende.

2021-06-08 09:55:35, Marcus
Hannen syns inte så mycket under ruvningen, men desto mer sen när ungarna kläcks. Lite skugga kan ju vara bra, framförallt för att inte kråkor ska se äggen. Men var försiktig med att ändra om för mycket. Dom kan överge äggen vid för mycket störning.

2021-06-16 23:01:40, Lena
Tack för goda råd! Då kanske han dyker upp när de kläcks. Det som oroar mig nu är att det gått över 14 dgr sen hon började ruva, 17 dagar. Börjar tro att det inte blir några ungar?! Kan det hända? Är de inte befruktade då eller har det hänt ngt annat? /Lena

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Koltrast-hanen gör vid ruvning

Tillbaka till kategorin: Allmänt om fåglar

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

E-post till webbansvarig: info(snabel-a)fageln.se
OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet.

© 2010-2021 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve