Allmänt om fåglar: Koltrast ruvar 4:veckan nu!

2021-06-25 21:16:49, Lena
Koltrastmamman ruvar fortfarande på ägg som inte verkar vilja kläcks. Det har gått 4 veckor nu och jag tror inte det blir ngt av äggen. När ska hon förstå? Ska jag hjälpa och ta bort äggen? Känns som om hon inte mår så bra av att ligga där längre. Någon som har tips?/Lena

2021-06-25 21:48:20, steve
Du bör nog vänta lite till. Under tiden som fåglarna lägger sina ägg så ruvar de inte äggen eftersom de vill att alla äggen ska kläckas samtidigt. Så om hon lägger ca 6 ägg så tar bara det en dryg vecka eftersom hon bara lägger ett ägg per dygn och ibland dröjer det två dygn. Om koltrasthonan sedan börjar ruva direkt efter att äggläggningen är klar så tar ruvningen två veckor. Ibland händer det att vissa fåglar väntar lite med ruvningen av någon anledning så då blir det försenat. Observera att fåglar kan ligga på äggen i boet utan att ruva dem. Så det kan vara svårt att avgöra när ruvningen börjar.

2021-06-26 12:08:20, margit
Dessutom avlöser hanen henne, kan vara då hon lägger ett ägg till. så ta det lugnt. Förstår var även orolig då inget tycktes hända. De har olika läten även då maten ska levereras.

2021-06-27 22:12:03, Lena
Tack för info och goda råd! Jag får ha tålamod lite till.

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Koltrast ruvar 4:veckan nu!

Tillbaka till kategorin: Allmänt om fåglar

Bygga fågelholkar

Nu till hösten är det lämpligt att snickra ihop fågelholkar inför nästa år.
Här en sida som kan vara till hjälp: Holksidan

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

E-post till webbansvarig: info(snabel-a)fageln.se
OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet.

© 2010-2021 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve