Allmänt om fåglar: En fråga om sparvugglans bo

2021-07-04 10:18:34, Martin
Jag upptäckte en hålighet i ett träd och såg hur det rörde sig därinne. Kanske en sparvuggla. Det hade börjat mörkna ute så jag begav mig istället dit nästa dag. Då var det tyst och stilla. Till synes ingen rörelse där inne. Har sparvugglan ungar den här tiden på året (början på juli) eller kan det ha varit en vuxen fågel som satt där inne och softade, och som är ute och flänger nu? Sitter vuxna ugglor i boet även om de inte har ungar?

2021-07-04 10:58:01, steve
Hej! Nu skrev du inte var i landet du såg sparvugglan men oavsett så är ungarna med största sannolikhet utflugna nu. Sparvugglor liksom flera andra ugglor, och även småfåglar för den delen, söker skydd för natten. Många mesar övernattar i holkar, och ugglor vill gärna vara ifred från mobbande småfåglar, så de söker ofta skydd i någon hålighet.

2021-07-04 11:18:59, Martin
Just nu helt tyst i håligheten. Gårdagens iakttagelse var vid 21-tiden. Därmed troligt att det var en vuxen individ som övernattade. Tack för informationen!

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: En fråga om sparvugglans bo

Tillbaka till kategorin: Allmänt om fåglar

Bygga fågelholkar

Nu till hösten är det lämpligt att snickra ihop fågelholkar inför nästa år.
Här en sida som kan vara till hjälp: Holksidan

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

E-post till webbansvarig: info(snabel-a)fageln.se
OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet.

© 2010-2021 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve