Allmänt om fåglar: Ungkråka fjäderdräkt/flygförmå

2021-07-30 05:39:26, steve
Den kommer säkert att klara sig och fjädrarna fortsätter att utvecklas. Det skulle väl vara en katt eller duvhök som skulle kunna hota den.

2021-07-29 20:21:35, Per
Hej! Jag undrar om en ungkråka som jag observerat nu ca en månad med dåligt utvecklad fjäderdräkt och till följd av det så har den dålig flygförmåga kommer att klara sig? Kommer fjäderdräkten att utvecklas och då även flygförmågan eller är den "vanskapt" och utom hopp? Kråkföräldrarna stödmatar den ännu. MVH: Per

2021-08-02 08:24:22, Per
Tack för ditt svar Steve. Min fråga kommer sig av att jag vissa senhöstar/tidig vinter har observerat ungkråkor med dåligt utvecklade fjäderdräkter (främst stjärtpartiet) som har mycket dålig flygförmåga. De verkar inte heller överleva iom att de" försvinner" ju längre in i vinter vi kommer. (Därav tvivlar jag på en positiv utveckling av fjäderdräkten, såpass att normal flygförmåga är möjlig) Kan det vara en genetisk defekt? Någon som är kunnig/bevandrat i området rörande medfödda defekter av fjäderdräkter hos kråka eller andra fågelarter? MVH: Per

2021-08-03 20:02:34, Marcus
Det är inte så ovanligt att just ungkråkor får stjärtfjädrar och vingpennor av dålig kvalité. Ibland så illa att fjädrarna blir vita och trasar sönder så flygförmågan försämras snabbt. Det blir ju lätta byten för tex höken, och det kan bli tufft för dom att hitta mat på vintern när dom knappt kan flyga. Anledningen till detta vet jag inte säkert, men det har föreslagits att ungarna fötts upp på dålig näringsfattig mat, tex skräpmat från städerna. Fjädrarna lär bara bli sämre tills dom byts ut, vilket sker först när fågeln är 1 år gammal, alltså nästa sommar. Få såna kråkor lär överleva så länge.

2021-08-04 16:21:54, Per
Tack för ditt svar/inlägg Marcus. MVH: Per

2021-08-08 17:20:16, Per
Slutet på tråden: Ungkråkan har nu blivit tagen av nån rovfågel av spåren att döma. MVH: Per

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Ungkråka fjäderdräkt/flygförmå

Tillbaka till kategorin: Allmänt om fåglar

Bygga fågelholkar

Nu till hösten är det lämpligt att snickra ihop fågelholkar inför nästa år.
Här en sida som kan vara till hjälp: Holksidan

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

E-post till webbansvarig: info(snabel-a)fageln.se
OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet.

© 2010-2021 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve