Allmänt om fåglar: Skadad pilfink!

2021-11-11 17:36:10, Ella
Hejsan! Jag är medveten om att det här inte riktigt är rätt ställe för en fråga som denna, men jag undrar bara om någon har något tips! För ett par timmar sedan kom det en skadad liten pilfink på trappen, med blodigt öga och svårt att flyga. Den andades även väldigt tungt. Vad ska man göra när man ser en skadad fågel? Man känner sig ju så himla hjälplös. Jag fösökte fånga den men lyckades inte och den flög iväg, mer skrämd än innan, en kort bit men det var för mörkt för att se vart den landade. Är det bara att acceptera att den förmodligen inte klarar sig eller kan den läka av sig självt? Vet inte riktigt om det ens vore en bra idé att försöka hjälpa den, men jag kommer nog inte kunna sova inatt om jag får höra att jag borde ha letat efter den lite längre eller om det finns en chans att den överlever av sig självt.

2021-11-11 18:50:48, steve
Det allmänna rådet är att låta naturen ha sin gång. Förmodligen hade den kanske blivit skadad av en sparvhök som nu blev utan mat. Enda gången man eventuellt skulle kunna ryck in är om en fågelunge kanske sitter på gatan, eller om man vill hjälpa en and-familj att korsa gatan eller liknande. Man kan oxå se till att ha sin katt inomhus eftersom våra lösspringande katter dödar ca 1 miljon fåglar om året.

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Skadad pilfink!

Tillbaka till kategorin: Allmänt om fåglar

Jämför några av våra vanligaste fåglar

Sveriges mesar
Sveriges trastar
Sveriges finkar

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

E-post till webbansvarig: info(snabel-a)fageln.se
OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet.

© 2010-2025 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve