Allmänt om fåglar: Få bort råkor?

2022-03-06 15:17:50, V
Hej, finns det något sätt att få bort råkor som gräver i trädgården? De gör stora hål i gräsmattan och det är koncentrerat på enstaka ställen. Är bekymrad över om de lyckas gräva upp t ex sladdar till robot gräsklipparen. Tack på förhand!

2022-03-14 07:26:29, steve
Uvbulvan är väl inte att rekommendera eftersom det brukar ha motsatt effekt. Jägare använder ofta uvbulvan för att locka till sig kråkfåglar. Bästa sättet är nog att försöka ta reda på vad som lockar dit råkorna. Man kanske tillfälligt måste lägga över en presenning på de platser som råkorna verkar gilla mest.

2022-03-20 12:33:46, Marcus
En uvbulvan håller inte kråkfåglarna borta nej, men jag har svårt att tänka mig att råkorna skulle gräva i gräsmattan intill en uv, åtminstone innan dom lärt sig att uven inte är riktig. Mobbar kråkfåglar en uv så är inte födosök fokus längre.

2022-03-14 15:16:17, V
Tack Marcus och Steve för tipsen! Verkar som det inte finns en permanent lösning vilket jag förväntade mig. Ska se vad jag kan göra.

2022-03-13 21:11:12, Marcus
Du kan testa sätta upp något avskräckande. En uvbulvan, cd-skivor som hänger i linor, eller att göra en människoliknande fågelskrämma kanske?

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Få bort råkor?

Tillbaka till kategorin: Allmänt om fåglar

Jämför några av våra vanligaste fåglar

Sveriges mesar
Sveriges trastar
Sveriges finkar

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

E-post till webbansvarig: info(snabel-a)fageln.se
OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet.

© 2010-2025 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve