Allmänt om fåglar: Döda grönsiskor

2022-03-20 12:37:04, Marcus
Svårt att med säkerhet säga vad som är orsaken utan att ha undersökt fåglarna. Två vanliga orsaker är salmonella och trichomonas. Sprids ofta vid fågelbord och slutar ofta med att dom stupar i maten.

2022-03-14 16:56:50, Björn Nilsson
Hej, i år är första gången jag ser många grönsiskor i Stockolm/Roslagen. För två veckor sedan var jag vid ett fägelbord i Tumba och såg en Grönsiska som satt på bordet närmast apatisk, stel. Den åt långsamt och var inte alls uppmärksam etc. En dag senare fick jag berättat att man hittat en död grönsiska under matbordet (inte alls klart om det var samma). Igår vid fågelbord i Roslagen var det samma sak. Ena dagen trampade jag nästa på en Grönsiska på marken som sedan slött flög iväg. Dag två hittar jag en död grönsiska i maten på fågelbordet. Inga synliga skador eller konstigheter som uppsvullen etc. Det finns ju massor av dem men lite olustigt med två sådana liknande händelser på så kort tid med samma art. Finns det något jag inte vet om att Grönsiskor har någon sjukdom?

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Döda grönsiskor

Tillbaka till kategorin: Allmänt om fåglar

Jämför några av våra vanligaste fåglar

Sveriges mesar
Sveriges trastar
Sveriges finkar

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

E-post till webbansvarig: info(snabel-a)fageln.se
OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet.

© 2010-2024 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve