Allmänt om fåglar: Sädesärla Unge

2022-06-06 13:14:28, Johan
Jag vet, jag vet, man ska inte röra fågelungar. Men som jag sa så har den skuttat omkring i verkstan HELA dagen, och inte en enda gång har en vuxen sädesärla synts till, endast svalor, det i kombination med katterna som bor i huset bredvid verkstan så tog jag beslutet att ta hem den. Tack för svar hur som.

2022-06-07 22:41:49, Marcus
Det man kan göra är att lägga upp fågeln på något så den kommer ifrån katter åtminstone i ett sånt läge. Ungen piper sedan så föräldrarna bör hitta och mata den. Men om man kan garantera att fågeln "övergivits" så får man kontakta vildrehabiliterare. Som privatperson får man hålla ett vilt djur i nöd i max 48 timmar, sedan lär det till rehabiliterare, tillbaka där den hittades, eller avlivas. Som du märkt, kan många fåglar vara svåra att mata/få att äta, och på 48 timmar har en småfågelunge redan svultit ihjäl.

2022-06-06 07:03:47, steve
Man ska aldrig ta hand om fågelungar som man tror är övergivna. Den här sädesärleungen hade med största sannolikhet föräldrar i närheten. Enda gången som fågelungar kan behöva hjälp är om man vet att båda föräldrarna har blivit dödade. Att föda upp en sädesärle unge är ingen lätt sak. Den ska sedan även lära sig att söka mat på egen hand. Ska du mata den så ska den matas med insekter, inte mask och man ska inte ge dem vatten. De kan då helt enkelt drunkna om man har otur.

2022-06-05 23:50:37, Johan
Hej. Jag vet inte riktigt vart jag ska vända mig. Idag mellan 12-19 så har en liten sädesärla vandrat omkring på gårdsplanen, även in och ut från verkstan. Då inga vuxna sädesärlor fanns att beskåda så tog jag beslutet att ta med fågelungen hem. Jag kan ingenting om fåglar, jag fick i den lite vatten förut, men inte fått den att äta, jag har provat med liten daggmask och små mjölmaskar, imorgon om den inte äter måste jag försöka tvångsmata den tror jag. Hur ska jag gå till väga för att rädda det lilla livet?

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Sädesärla Unge

Tillbaka till kategorin: Allmänt om fåglar

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

E-post till webbansvarig: info(snabel-a)fageln.se
OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet.

© 2010-2023 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve