Allmänt om fåglar: häckningstyp på svenska?

2023-03-04 21:43:29, Marcus
"Nisch-häckare" tycker jag beskriver rödhakarnas och rödstjärtarnas val av boplats bra. Dom väljer ju sällan trånga hål som mesarna, utan väljer hellre en "hylla" eller vrå någonstans, gärna undangömt i något skrymsle.

2023-02-17 08:32:17, Fredrik
Hej! Jag är översättare och sitter med ett tyskt program om fåglar och fågelholkar. Jag undrar om nån vänlig själ kan hjälpa mig. Mesar är "Höhlenbrüter", där har jag hittat den svenska termen "hålhäckare". Men sen kommer det att rödhakar och rödstjärtar är "Nischenbrüter" eller "Halbhöhlenbrüter" (tydligen två synonyma beteckningar på tyska). Vad kan det vara på svenska? Jag har googlat på "halvhålshäckare" och "nischhäckare" och "murhäckare", men slår bara huvudet i väggen. Jag håller tummarna för att nån kan hjälpa mig! Tack på förhand. Vänliga hälsningar Fredrik

2023-02-17 12:48:50, Steve
Det enda jag vet förutom hålhäckande arter är markhäckande och trädhäckande. Möjligen använder man ibland även klipphäckande.

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: häckningstyp på svenska?

Tillbaka till kategorin: Allmänt om fåglar

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

E-post till webbansvarig: info(snabel-a)fageln.se
OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet.

© 2010-2023 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve