Allmänt om fåglar: Skatbo ?

2017-08-09 14:28:37, Jesper
Dom kan nog inte skilja på vem som har gjort boet men dom kan försvara det mot andra skator som försöker ta ungarna. skator bygger bon själva och beslagtar inte andras bon.

2015-07-02 18:33:22, Åke
Hej, fällde en stor gran idag med ett skatbo i toppen, ser ett skatbo ut så här? Detta är murat med något leraktigt på insidan, och byggt med småkvistar längst i och grövre i ytterkanten. I detta boet har var 3 ungar vuxit upp, som nu har flyttat ut, hu fick dom plats?

2015-07-02 18:35:28, Åke
bild 2

2015-07-02 18:36:43, Åke
bild 3

2015-07-04 00:03:14, Harald Eriksson
Hej Åke! Ja, så där ser ett skatbo ut. Skålen är klädd invändigt med lera och små fina pinnar och utvändigt ett riktigt risbo med långa, väl utvalda pinnar. Boet har ofta en överbyggnad som skydd mot olika boplundrare, men det kan vara ett oerfaret par eller ont om takmaterial och då blev det inget tak. Det ser ut som ett ugefärligt "skatstandardmått" så de får plats. Taltrasten är en art som är känd för väldigt små bon. Jag vet inte nu vad det är för fördel med det, men det är knappt att honan får plats! Mvh Harald

2015-07-05 22:49:56, Åke
Tack för svaret.

2017-08-19 16:18:17, Anders
Vi har en tämligen stor lindhäck ut mot en gata. Jag har många gånger sett skator som hoppar in i häcken på samma ställe. Dom "gömmer" sig där eller något annat. Dom har inget bo där, det skulle jag ha sett på vintern i så fall. Närmaste bo finns 20 - 30 meter bort. Men har skator en sorts "hörn" eller "utsiktsplats" där dom ofta kan sitta dolda och "kolla läget"? Häcken är inte överdrivet hög, kanske 2 - 3 meter, men ganska tät nu under lövsäsongen.

2017-04-23 16:39:44, Kjell Wickman
Har ett skatbo utanför mitt fönster. Har sett två skator där samtidigt. De (antar att de är samma) har byggt det här boet sen i februari. Nu undrar jag: Hur vet skatorna vems bo det är? Har de några markeringar som säger att det här är mitt? Eller kan vilken skata som helst lägga beslag på boet även om de inte byggt det?

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Skatbo ?

Tillbaka till kategorin: Allmänt om fåglar

Jämför några av våra vanligaste fåglar

Sveriges mesar
Sveriges trastar
Sveriges finkar

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

E-post till webbansvarig: info(snabel-a)fageln.se
OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet.

© 2010-2025 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve