Allmänt om fåglar: Ormvråken

2015-07-17 07:12:07, Torparsambo
Jag och flera har haft en diskussion om huruvida ormvråken tar höns/ankor eller ej och flyger iväg med dem. Flera hävdar att de INTE slår höns och ankor medan jag med bestämdhet säger att de gör det. Jag har själv sett det inne i hönsgården men har också haft ormvråken inne i själva hönshuset. Några säger att jag misstagit mig och att det är en annan rovfågel men jag och flera i vår omgivning vet att vi har ormvråkar som häckar i närheten och det är inte svårt att ta fel på deras karakteristiska läte. Vad säger ni? Har jag/vi så helt fel? Synd att jag inte knäppe kort på den när den var inne i hönshuset. Och en fråga till, får man använda sig av skyddsjakt när de blir alltför närgångna och inget hjälper att skrämma bort dem?

2015-07-17 07:25:11, Steve
Nu ska man väl aldrig säga aldrig men sannolikheten för att en ormvråk skulle röva bort höns är minimal och skulle i så fall vara en helt unik händelse. En ormvråk har förhållandevis klena klor och lever i huvudsak på sork och ibland ormar. En rovfågel som däremot ofta rövar bort höns och ankor är duvhöken. I vissa fall kan man få tillstånd av Länsstyrelsen att fånga in den och flytta på den. Mer sällan skjuta den. Så mitt svar blir att hönsrövaren nog är en duvhök.

2015-07-17 07:36:47, Torparsambo
Steve, jag vet att vi inte har fel. Vi har ju sett den flera gånger i hönsgården och en var ju också inne i hönshuset! Förra sommaren när sambon och barnbarnet skulle ge hönsen vatten i hönsgården var en ormvråk där och hade nyss slagit en höna. Den flög iväg men inte långt, bara till ett träd bredvid, där den satt och tittade. Inte svårt att se skillnaden på ormvråk och duvhök, speciellt inte när de bara är någon meter ifrån oss. Ja ja, vi har i alla fall problem med dem här och vet vilken fågel det är. Hoppas jag får tillfälle att visa bildbevis. =)

2015-07-17 08:52:28, Steve
När man svarar så här på ett forum så är det mycket svårt att veta vad kunskapsnivån ligger på hos den som frågar, men om du vet att det är en ormvråk så ska jag inte säga att det inte är det :) Men det är mycket ovanligt. Då kan du trösta dig med att ormvråken till hösten flyttar söderut och då blir du av med problemet.

2015-07-17 09:17:39, Torparsambo
Det brukar alltid börja med att ett av paren seglar omkring och senare när ungarna är flygfärdiga kan man se föräldrarna "lära" ungarna termikflygning (mycket intressant att se). Ormvråken inne i hönshuset var en unge, de är helt orädda förutom när vår hunden skäller på dem. Ja, det är skönt och tryggt att släppa ut hönsen igen när de försvunnit men det är också roligt att se dem flyga omkring och se om de kommer tillbaka nästa år. De har funnits här i många år.

2015-07-17 10:52:30, Harald Eriksson
Hej Torparsambo! Det är ovanligt att ormvråken tar höns, men har Du sett det och är säker så är det så är det så! Men tänk ändå på att en ung ormvråk och en ung duvhök inte är så olika! Bruna, ungefär lika stora, fåglar med längsstreckat bröst. Och de fåglar som Du har sett kretsflyga och låta (piijäh, som det beskrivs i fågelguiden) behöver ju inte vara samma fåglar som tar hönsen. Hoppas också att Du hittar ett sätt att skydda dina höns och inte börjar att skjuta våra vackra rovfåglar! Mvh Harald

2015-08-04 17:23:51, Emma
Hörde ormvråks läten sen hitta ja den här i hönsgården (två höns strök med) Är de en ormvråk?

2015-08-04 22:47:07, Steve
Nej, det är en ung duvhök.

2019-07-30 21:35:18, Pia-Linnéa
Idag var Ormvråken här och tog en höna. Men åt bara lite och lämnade resten. Blev kanske skrämd. Nu har hen suttit på hugget intill och låtit hela eftermiddagen. Väntar kanske på nytt tillfälle för en attack. Hur kan jag skrämma hen? Gjort en flyttar fågelskrämma och har radio på.

2019-07-31 08:15:46, Steve
Hej Pia! Som jag skrivit tidigare så är det med största sannolikhet en duvhök som tagit din höna, och inte någon ormvråk. Antar du har frigående höns och då är det så klart ett uppdukat smörgåsbord för en hungrig hök. Fågelskrämma eller radio hjälper inte under någon längre tid. Att ha en hund ute på gården kan hjälpa eller att ha hönsen i en inhägnad med tak.

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Ormvråken

Tillbaka till kategorin: Allmänt om fåglar

Jämför några av våra vanligaste fåglar

Sveriges mesar
Sveriges trastar
Sveriges finkar

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

E-post till webbansvarig: info(snabel-a)fageln.se
OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet.

© 2010-2025 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve