Allmänt om fåglar: Behöver hjälp ang gråsparv
2015-08-12 18:13:46, robert
Är väl egentligen bara en bagatell, men gråsparv ser likadan ut året runt. Därför är det möjligen inte helt korrekt att säga att den har en vinterdräkt.
Mvh Robert
2015-08-12 19:33:10, Steve
Jo, det har du rätt i Robert att om man ska vara korrekt så är det mer rätt att säga "efter att fågeln har ruggat", men alla vet kanske inte vad "rugga" är så därför skrev jag bytte till vinterdräkt, även om nu inte detta innebär några förändringar i fågelns färger. I vart fall så byts fjädrar ut och mer dun tillkommer så i stort sätt så blir det en ny dräkt även om den ser oförändrad ut ;-) Sedan gjorde Grållen helt rätt som kontaktade Länsstyrelsen och Viltvårdare om hjälp först. Men blir svaret från Länsstyrelsen att slå ihjäl fågeln så tycker jag att man ändå kan försöka rädda den, även om det nu är olagligt.
2015-08-12 17:25:26, robert
Hejsan!
Enligt lag är det förbjudet för privatpersoner att ta hand om fåglar och andra djur i mer än två dygn. Efter det så måste en utbildad person ta hand om fågeln. Har du varit i kontakt med KVF (katastrofhjälp för fåglar och vilt) eller fågelcentralen (om du bor nära Göteborg)?
Angående könet så ser unga gråsparvar ut som honor. Om ett par veckor kommer den att byta fjädrar (rugga). Då kan du se om det är en hona eller hane (svart haklapp, grå hjässa)
Mvh Robert
2015-08-12 16:12:30, grållen
Tack för svar! Jag ska prova det. Undrar också om gråsparvar är en art som gillar att bada? Den bökar runt väldigt mycket på botten som att den vill tvätta sig. Funderat på att ordna någon typ av fågelbad utanför buren kanske.
Sen undrar jag om det kan vara till någon hjälp att servera lite mer levande föda, tex mask?
2015-08-12 13:22:58, Grållen
Denna hade ramlat ur sitt bo som är i en glipa på hustaket. Bor i ett större och högre hus så var tyvärr en omöjlighet att ta sig upp dit. Katterna på gården hade tänkt kalasat på den men kunde inte se på. Ringde länsstyrelsen och fick till svar att slå ihjäl den. Något jag inte klarade av,.. ringde och kollade med viltvårdare som det inte finns allt för många av i närheten. Fanns ingen möjlighet att ta emot den men jag fick göra ett försök om jag ville att försöka rädda den.
Matning var och varannan timme några veckor. Ett hårt slit. Men fågeln överlevde. Nu äter den själv. Frön, hirskolvar, kattmat, grönsaker, frukt.
Den verkar må gott. Kvittrar, gungar, bökar runt i sin numera stora bur. Gjort många släppningsförsök men den återvänder till oss. Den är handtam. Flyger gärna och landar i handen eller på oss.
Vad är oddsen att denna klarar sig ute för den behöver avvänjas från oss det förstår jag. Den har ju varit van fri tillgång på mat. Inte fått lära sig hur man letar mat?
Sen undrar jag, är det en hona eller hane?
Kunde inte bifoga flera bilder, men en relativt ny bifogas. Den har vuxit till dubbel storlek sedan den hittades kan nämnas.
2015-08-12 13:25:20, grållen
När den hittades
2015-08-12 16:11:48, grållen
Tack för svar! Jag ska prova det. Undrar också om gråsparvar är en art som gillar att bada? Den bökar runt väldigt mycket på botten som att den vill tvätta sig. Funderat på att ordna någon typ av fågelbad utanför buren kanske.
Sen undrar jag om det kan vara till någon hjälp att servera lite mer levande föda, tex mask?
2015-08-12 14:17:25, steve
Bästa sättet att lära fågeln att klara sig själv är att ha buren exempelvis på balkongen och lämna burdörren öppen. Då kan den komma som den vill. Hittar den ingen mat ute så återkommer den till buren, men sedan när den lärt sig att börja hitta mat ute så kommer den att återvända allt mer sällan (förhoppningsvis). En gråsparv är en flockfågel och under hösten och vintern så hjälper de varandra med matletandet. Samtidigt är det nog inte alltför svårt för dem att hitta mat.