Allmänt om fåglar: Tallbitinvasion

2016-01-15 18:34:04, Stig Lagstedt
Någon gång på 1940-talet vandrade jag som ung grabb i Judarnskogen, Stockholm. Då såg jag en grann fågel jag inte sett tidigare. Några dagar senare läste jag i Socialdemokraten (eller om den redan bytt namn till Morgontidningen) ett kåseri om Dumsnuten av Folke Rösjöö (osäker på stavningen). Han berättade då att det just då var invasion av tallbitar. Nu förstod jag vad det var för grann fågel jag sett. Men vilket år kan det ha varit? vore intressant att veta.

2016-01-28 08:25:12, Harald Eriksson
God morgon Stig! Det nämns om några mindre invasioner av tallbit under 50-talet, men sedan nämns det också om den stora invasionsvintern (det är alltid vinter, nov-mars) 1942-43. Jag var inte ens en glimt i min mors ögon då, så jag upplevde det inte själv, utan har sökt upp informationen nu. Som en bonus fick jag också reda på att Social-Demokraten böt namn till Morgon-Tidningen 1944. På www.naturskyddsforeningen.se skriver Fredrik Sjöberg en mycket rolig och läsvärd text- "Dumsnuten är inte värst". Tallbiten har fått sitt, inte så hedrande, smeknamn "dumsnut" pga att den är lätt att fånga in och få tam. (Inte heller detta är något jag har upplevt själv, utan bara läst mig till.) Hoppas att Du läser mitt svar efter så lång väntan och att Du dessutom får det att stämma överens med din upplevelse. Mvh Harald

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Tallbitinvasion

Tillbaka till kategorin: Allmänt om fåglar

Jämför några av våra vanligaste fåglar

Sveriges mesar
Sveriges trastar
Sveriges finkar

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

E-post till webbansvarig: info(snabel-a)fageln.se
OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet.

© 2010-2025 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve