Allmänt om fåglar: Hur flytta svalbo
2016-08-13 16:55:14, Melker Eksell
Ladusvalorna har byggt bo i flera omgångar de senaste två somrarna under takfoten på huset. Jag har satt några läkt med ett par cm mellanrum under takstolarna. Svalorna har nu buggt flera bon där. Det är extra roligt eftersom vi har ett förhöjt väggliv på huset och fönster under takfoten så det går att se in i bona utan att störa fåglarna. Nu undrar jag om jag ska "hjälpa dem" genom att ta ned de gamla svalbona? Det ser ut som om det vill bygga nya hela tiden. Eller använder de även de gamla?
2019-07-23 19:35:47, Missy
Hej,
Vi är i full färd med att byta ut taket på sommarstugan och har tyvärr hittat två svalbon under takpannorna med 3 små svalungar i, finns det någon möjlighet att flytta borna utan att skada ungarna och så att föräldrarna inte överger ungarna?
2016-06-02 08:40:05, Charlotte
Svalor har byggt bo i mitt hästsläp då luckorna till den stått öppna. Där är inga ägg ännu. Jag använder släpet regelbundet och vet nu inte hur jag ska göra. Jag kan ju inte köra iväg med ägg eller små fågelungar när mamma-pappafågel är kvar hemma. Hur gör jag för att flytta det. Har stängt luckorna till släpet nu men svalorna flyger till mig så fort jag visar mig ute och flyger till släpet för att jag ska öppna så det känns inte alls bra men att köra iväg med släpet med ett aktivt fågelbo känns ännu sämre. Kan man flytta boet och hur i såfall?
2016-06-02 08:52:05, steve
Det är nog omöjligt att flytta ett svalbo. Det är ju dessutom fastmurat i någon vägg eller bräda där inne. Om du stänger till nu innan äggen är lagda så kommer svalorna snart att börja bygga på ett nytt bo och förhoppningsvis på ett bättre ställe. Det finns exempel på svalor som byggt bo på exempelvis bilfärjor som åker fram och tillbaka vilket verkar fungera bra. Det du kan göra är att prova med att köra vagnen och se om de följer efter vagnen och besöker boet fast vagnen rullar.
2016-06-02 09:27:11, Charlotte
Tack Steve för svar. Ja det finns gott om bättre platser att bygga bo och där finns redan bon i stallet som står oanvända, varför vet jag inte. Jag är mest orolig för att det är nära förestående med äggläggningen och att de inte ska hinna bygga sitt eget. Jag kan prova att köra vagnen och se om de följer, vet inte hur bra koll de har på att jag kör iväg och jag kommer ju dock upp i högre hastigheter än bilfärjor. Men det kan ju vara en lösning annars!
2018-08-25 16:15:31, Birgitta
Hej - har ett hussvalbo, där tyvärr ungarna övergavs. Kanske föräldrarna flyttade med andra svalor eftersom det fanns många svalor runt i området och plötsligt i princip tomt. Jag vill gärna ha svalor igen nästa år och undrar: ska jag riva boet eller bara försöka ta bort de döda ungarna? Jag vet att ungarna övergavs.
2018-08-25 17:42:31, Steve
Hej Birgitta!
Jag tycker att du kan ta bort ungarna om de är döda. Observera dock att svalungar kan gå i dvala under flera dagars tid om föräldrarna måste flyga långt för födosök. Så om du tar ut en unge och den inte är helt stel som en pinne så är den kanske inte död. Du behöver inte rensa boet nu utan kan vänta till senare i höst. Huruvida om du ska ta ner boet eller spara det spelar nog ingen roll.