Allmänt om fåglar: Kattuggleungar, mamman väck

2016-06-12 12:40:46, Robban
Vi har kattugglehäckning en kort bit in i skogen vid vårat kvarter. Har följt dem noga från när mamman låg på ägg, till kläckning och även när ungarna hoppade ut. 2/3, en unge är kvar i boet. Jag var med och ringmärkte dem för två veckor sedan. Hanen såg man till då och då när mamman fortfarande var kvar i boet, sedan dess har jag inte sett till honom. Honan har haft full uppsikt på sina små och är alltid i närheten. För två dagar sedan blev hon ordentligt trakasserad av björktrastar. Vet att björktrastar om det vill sig illa kan bajsa på " offret" så att det inte längre kan flyga. Har nämligen inte sett till honugglan på två dagar nu, en av ungarna sitter kvar i samma träd, ca 50 meter från boet och har inte flyttat sig sen den händelsen. Den största ungen har jag inte hittat på idag men den kan mycket väl vara i närheten den med. Hur länge klarar sig ungarna utan mat? Kan ju vara så att honan håller sig på ett stort avstånd och väntar in natten men om så inte är fallet och det har hänt henne något så skulle jag vilja veta hur länge ungarna kan vara utan mat. Dom lever ju än så förhoppningsvis så får dom mat på natten men det är skumt att den ena ungen sitter kvar i samma träd i två dagar när han dagen förflyttat sig ca 50 meter från boträdet.

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Kattuggleungar, mamman väck

Tillbaka till kategorin: Allmänt om fåglar

Jämför några av våra vanligaste fåglar

Sveriges mesar
Sveriges trastar
Sveriges finkar

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

E-post till webbansvarig: info(snabel-a)fageln.se
OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet.

© 2010-2025 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve