Allmänt om fåglar: Stenknäck -uppåt eller neråt?

2016-12-02 03:10:32, Anders Westergren
Tack för svaret. Lugnande besked om denna fina fågel. Det kan tänkas att de senaste milda vintrarna lurat mig att tro att stenknäcken minskat eftersom den inte uppträtt i så stora flockar runt fågelbordet som under de föregående, mycket strängare, vintrarna.

2016-11-26 11:44:39, Anders Westergren
En fågel som man ytterst sällan såg till förr (60-70- -talen) men som tycktes ha ökat under 80-talet, i mina hemtrakter (mellersta Skåne) är Stenknäcken. Rent subjektivt känns det som om den åter gått tillbaka. Vet man något om dess beståndsutveckling? En paradox är att det förr fanns betydligt mer Avenbok (Carpinus betulus) i dessa trakter. Den påstås vara Stenknäckens livsträd i s. Sverige, dess frukter äts vintertid. Men det trädslaget ingår i blandskogar som avverkades och granplanterades i rask takt på 80-90-talen, samtidigt med Stenknäckens (som jag uppfattade det) expansion. (?!?) Är den kanske inte så beroende av Avenbok, Fågelbär etc. som man kan tro när man läser fågelböckerna?

2016-11-26 14:00:37, Robert
Hej Anders Enligt de undersökningar som finns så är stenknäckens trend nationellt ökande eller stabil, hur situationen är i Skåne vet jag inte. Som du är inne på så är stenknäcken inte helt beroende av avenbok. Bokollon, körsbär och almfrön är också viktiga matkällor. Kanske övergick stenknäcken till dessa födokällor när avenbokarna försvann? Hälsar Robert

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Stenknäck -uppåt eller neråt?

Tillbaka till kategorin: Allmänt om fåglar

Jämför några av våra vanligaste fåglar

Sveriges mesar
Sveriges trastar
Sveriges finkar

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

E-post till webbansvarig: info(snabel-a)fageln.se
OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet.

© 2010-2025 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve