Allmänt om fåglar: Pärlugglor i Sydsverige dec.16

2016-12-19 03:53:11, Anders Westergren
Det är mycket, mycket sällan jag sett pärluggla, det har bara inträffat ett par-tre gånger tidigare i mitt 59-åriga liv. Men i kväll såg jag en mycket tydligt i bilens helljus. Däremot hör jag dem ibland på vårvintern. Jag bor i norra delen av Höörs kommun i Skåne, på den allra sydligaste spetsen av det Sydsvenska höglandet. Skogar, våtmarker och sjöar dominerar landskapet på ett pärlugglevänligt vis här, men bara en mil söderut tar ett pärlugglefientligt slättlandskap vid. De förekommer ojämnt här och tycks vissa år vara helt försvunna, andra år hörs de ofta och häckar då uppenbarligen här. Nu undrar jag: Har denna fina lilla uggla ett bra år nu? Kan man kanske se fram emot att få höra "vätte-hundarna" skälla flitigt i februari?

2016-12-19 09:38:14, steve
Häckningsframgången av våra ugglor är mycket beroende på hur sorktillgången är. Mycket sork flera ugglor med större kullar. Hur sorktillgången är i år nere i södra Sverige känner jag inte till.

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Pärlugglor i Sydsverige dec.16

Tillbaka till kategorin: Allmänt om fåglar

Jämför några av våra vanligaste fåglar

Sveriges mesar
Sveriges trastar
Sveriges finkar

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

E-post till webbansvarig: info(snabel-a)fageln.se
OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet.

© 2010-2025 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve