Fågelobservationer: Liten ovanlig rovfågel

2018-02-25 17:39:03, Harald Eriksson
Sparvhökshanarna kan variera mycket i sin röda ton, allt från röda kinder och lite rött "under armarna" till helt röda ansikten och bröst, där streckningen nästan blir osynlig. Vad som gör variationerna är jag osäker på. Om det är efter individ, ålder eller årstid. När jag nu sitter och funderar, så har jag svårt att komma på något annat än sparvhök. Håller Du fortfarande inte med mig så får vi fortsätta att forska ...;-)

2018-02-25 18:25:36, Karin Wiberg
Hej igen och tack för ditt svar! Om variationen är så stor mellan individer kan det mycket väl har varit en sparvhökshane. Det jag reagerade mest på var den lilla näbben och avsaknaden av gul fläck. Den var också mycket liten. Bredden mellan vingspetsarna var inte så stor heller. Vore intressant att veta vad som reglerar utseendet och variationen mellan individer. Stort tack från Karin

2018-02-25 15:41:09, Karin Wiberg
Hej Harald! Tack för ditt svar. Vi brukar ha sparvhökar, som tar småfåglar, vid fågelmatbordet ibland.Vet att hanen skiljer sig markant från honan i storlek. Kan det vara en variant av sparvhök?? Den här var brun/gul (ej vit) spräcklig en liten bit ovanför undersidan och sedan ner. Den var roströd på bröstet, helt slät, och blev lite vit/beige längre ned innan det spräckliga började. Hälsning fr Karin

2018-02-25 13:19:56, Karin Wiberg
Såg 2018-02-24 en liten rovfågel som tog en liten mus i en trädgård i Västerås. Har kollat igenom nätet på bilder och den liknar en rostbröstad hök. Problemet är att denna fågel bara finns i Afrika enlig text. Samma storlek och liknade utseende konturmässigt som en duva men med teckningen som den rostbröstade höken. Vad kan det vara för fågelsort. Vi var flera stycken som såg denna fågel och alla är lika undrande?

2018-02-25 15:01:22, Harald Eriksson
Hej Karin! Jag håller med om att det troligtvis inte var en rostbröstad hök. Men kolla om inte en hane av sparvhök passar in på det ni har sett. Det är en liten hök (betydligt mindre än sin hona) och rödaktig fram på bröstet. Den gillar dessutom att jaga i villaträdgårdar! Kolla och återkom med vad Du tror. Mvh Harald

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Liten ovanlig rovfågel

Tillbaka till kategorin: Fågelobservationer

Jämför några av våra vanligaste fåglar

Sveriges mesar
Sveriges trastar
Sveriges finkar

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

E-post till webbansvarig: info(snabel-a)fageln.se
OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet.

© 2010-2024 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve