Fågelobservationer: Varfågel och Morkulla

2018-03-05 19:37:08, Per
Tack Steve, kul att gissa rätt nån gång! Synd bara att det gick som det gick med den.

2018-03-05 15:24:01, Per
Tjenare, såg häromdagen en lågt flaxande morkulla som mer eller mindre kraschlandade i ett dike; dagen därpå fann jag den död en bit bort i samma dike. La ut den på stranden till räven, som käkade upp den. Borde morkullan egentligen ha varit här såhär års? Nyss skrämde en varfågel hela mesflocken på flykten, men den verkar ha gett sig av. Ingen av dessa fåglar har jag lagt märke till förut här på Ljusterö i Stockholms skärgård. Är ingen ornitolog, tycker mest om att mata småfåglar på vintern.

2018-03-05 15:34:03, steve
Hejsan! Är du helt hundra på att det var en morkulla? Morkullan borde absolut inte ha varit här nu. Ändå har det kommit in flera rapporter om morkullor i Stockholmstrakten. Den som befunnits sig längst norrut har rapporterats från Tierp. Varfågel är lite mer vanlig så här års i dessa trakter. Tar sig ibland en och annan småfågel.

2018-03-05 19:30:51, steve
Du har helt rätt! Det är en "klockren" morkulla. Vacker fågel!

2018-03-05 19:08:25, Per
Tjena Steve, är såklart inte hundra, men ska försöka visa en bild jag tog, så kanske du kan avgöra?

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Varfågel och Morkulla

Tillbaka till kategorin: Fågelobservationer

Jämför några av våra vanligaste fåglar

Sveriges mesar
Sveriges trastar
Sveriges finkar

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

E-post till webbansvarig: info(snabel-a)fageln.se
OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet.

© 2010-2025 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve