Fågelobservationer: Kungsörn

2018-03-31 15:56:39, Steve
Kungsörn där uppe är förhållandevis vanlig så det kanske inte alltid rapporteras in. Just nu är det en rapport i Åsele om kungsörn. Att en och annan korp hänger på en örn är inte helt ovanligt. Om kungsörnen väl dödar något så vill korpen gärna ha lite av det också.

2018-03-31 12:15:54, Kerstin Svensson
Jag har vid flera tillfällen sett en kungsörn flyga över vår tomt i skogen utanför Backe, Strömsunds kommun men jag har inte läst några andra observationer härifrån. Första gången jag såg den var för några år sedan när den försökte attackera mina småhundar som inte märkte någonting. Hundarna var lösa på tomten och jag var en bit ifrån och när jag går mot hundarna ser jag fågeln stor som en drake bara några meter upp i luften under attack. Jag skrek och sprang mot dem och fågeln försvann ljudlöst. Jag fick skärrad in hundarna. Det märkliga är att det verkar som att varje gång örnen flyger över oss så kommer det först en kraxande korp och en stund efter örnen. Idag kom korpen först. Jag satt och solade på sparken och hundarna var lösa. Plötslig hör jag i tystnaden vingslag och ser hur örnen flyger på låg höjd över oss. Jag fick snabbt in hundarna. Har någon mer sett örn här?

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Kungsörn

Tillbaka till kategorin: Fågelobservationer

Jämför några av våra vanligaste fåglar

Sveriges mesar
Sveriges trastar
Sveriges finkar

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

E-post till webbansvarig: info(snabel-a)fageln.se
OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet.

© 2010-2025 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve